lørdag 20. februar 2010

Bake brød

For noen dager siden dukket det opp en bløt pakke i posten.
Mitt siste EBAY-kjøp hadde ankommet!!!

Silikon brødformer i ROSA!! Livet er herlig. Så var det på tide å prøve dem....

Dette skal det bli fire grove, supersaftige, holdbare og veldig GODE brød av:

OPPSKRIFT:

  • 1 pakke SOLSIKKEBRØD ferdigblanding fra Møllerens
  • 1 dl solsikkeolje (eller annen nøytral olje)
  • 9 dl vann (37 gr.)
  • 1 1/2 pk gjær (løses opp i vannet)
  • 3 dl havregryn (samme hvilket slag). La det svelle i vannet/gjæren i 5 min.
  • 3 dl solsikkekjerner
  • 3 dl knust linfrø (kjøpes i helsekost eller på MENY, hvis du er heldig...)
  • 2 dl sesamfrø
  • 2 ts sukker
  • 2 ts salt
  • ca 2 dl hvetemel (til deigen er fast og fin)

**************
Eltes i kjøkkenmaskin i min. 5 minutter.

**************

(Kjøkkenmaskinen min fra Bosch er nesten 30 gammel! Jeg har arvet den etter moren min, og jeg håper den holder 30 år til, for denne typen lages ikke lenger.)

**************
La deigen stå til heving i bollen i 30 min. Så formes deigen til 4 brød. Deigen er lett å forme, så du trenger nesten ikke mel på bakebordet.

Hev brødene under et håndkle i minst 1 time, avhengig av hvor varmt det er i rommet.
Stekes ved 200 gr. i 45 minutter.

Avkjøles under håndkle.
Dere skulle kjent hvor godt det dufter på kjøkkenet nå!!
Og legg merke til mitt nydelige bakehåndkle. Et funn fra loppemarked.

2 kommentarer:

Anette sa...

De brøda kan annbefales på det sterkeste:0)

Cecilie - Møllerens sa...

Veldig gøy å se at våre blandinger blir brukt med en egen vri!! :O)

Lykke til med videre baking og har du andre tips til hvordan du evt bruker våre blandinger, så gi oss GJERNE en lyd! :O)

Ha en super dag videre!

Mvh Møllerens

Related Posts with Thumbnails