lørdag 20. februar 2010

Bake brød

For noen dager siden dukket det opp en bløt pakke i posten.
Mitt siste EBAY-kjøp hadde ankommet!!!

Silikon brødformer i ROSA!! Livet er herlig. Så var det på tide å prøve dem....

Dette skal det bli fire grove, supersaftige, holdbare og veldig GODE brød av:

OPPSKRIFT:

  • 1 pakke SOLSIKKEBRØD ferdigblanding fra Møllerens
  • 1 dl solsikkeolje (eller annen nøytral olje)
  • 9 dl vann (37 gr.)
  • 1 1/2 pk gjær (løses opp i vannet)
  • 3 dl havregryn (samme hvilket slag). La det svelle i vannet/gjæren i 5 min.
  • 3 dl solsikkekjerner
  • 3 dl knust linfrø (kjøpes i helsekost eller på MENY, hvis du er heldig...)
  • 2 dl sesamfrø
  • 2 ts sukker
  • 2 ts salt
  • ca 2 dl hvetemel (til deigen er fast og fin)

**************
Eltes i kjøkkenmaskin i min. 5 minutter.

**************

(Kjøkkenmaskinen min fra Bosch er nesten 30 gammel! Jeg har arvet den etter moren min, og jeg håper den holder 30 år til, for denne typen lages ikke lenger.)

**************
La deigen stå til heving i bollen i 30 min. Så formes deigen til 4 brød. Deigen er lett å forme, så du trenger nesten ikke mel på bakebordet.

Hev brødene under et håndkle i minst 1 time, avhengig av hvor varmt det er i rommet.
Stekes ved 200 gr. i 45 minutter.

Avkjøles under håndkle.
Dere skulle kjent hvor godt det dufter på kjøkkenet nå!!
Og legg merke til mitt nydelige bakehåndkle. Et funn fra loppemarked.

3 kommentarer:

Anette sa...

De brøda kan annbefales på det sterkeste:0)

Cecilie - Møllerens sa...

Veldig gøy å se at våre blandinger blir brukt med en egen vri!! :O)

Lykke til med videre baking og har du andre tips til hvordan du evt bruker våre blandinger, så gi oss GJERNE en lyd! :O)

Ha en super dag videre!

Mvh Møllerens

Elin Sundström sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no

Related Posts with Thumbnails