lørdag 13. juni 2015

Syd-England mai 2015 - Del 7

Bath.


Jeg har vært i Bath før, men det er 30 år siden, så jeg tror museet rundt romernes badeanlegg var mye bedre nå enn den gang. Men dette bassenget husker jeg fra forrige besøk. Veldig artig å se.

Men siden den gang har jeg lest meg opp noe voldsomt på Jane Austen, og sørget for å besøke THE PUMP ROOM som er beskrevet i bøkene hennes. Så vakkert. Det er en restaurant der. Ingen stivpyntede damer som vandret rundt og drakk vann der nå, nei:


Jeg har også oppdaget noe annet fint i Bath som jeg gledet meg til å se. Det var bygningene fra 1700-tallet som har har navnene THE CIRCUS og ROYAL CRESCENT. Hvis noen av dere har sansen for vakker arkitektur, så klikke på linkene over eller søk på nettet. Det ligger uendelig mange bilder av bygningene der.

Her er det en klematis som har fått gro seg stor og fin ved The Circus:


The Royal Crescent. En av leilighetene er nå museum, og jeg og mannen min tok en titt inn der. Folk leide leilighetene for en lengre periode, og bodde i Bath for å shoppe, treffe andre, kanskje finne en ektemake, o.l.







Ettersom jeg aldri kan lese meg mett på Jane Austen, så ville jeg titte litt inn her også. Vi skulle drikke litt te i de koselige salongene der, men jammen ventet de en gruppe så det var ikke plass til oss!


Men vi fikk vært på do der, iallefall, og jammen hadde de stilige dørskilt! Damedoen var merket med Lizzie Bennet, selvfølgelig!:


Bath er en vakker by. De prøver sikkert å unngå masse reklameskilt i den gamle byen. Det er fint. Men noen er jo kreative, så her er det to fyrer som får betalt for å stå og holde reklameskilt. 



Men turen er ikke ferdig ennå! Følg med......


1 kommentar:

Ingrid Tunheim sa...

Åååå..jeg liker også Jane Austin og kostymedrama generelt. Bath så jo veldig flott ut.

Related Posts with Thumbnails