tirsdag 13. september 2011

Recortadores

Nylig så jeg et klipp fra en tyrefekterarena i Spania på TV. Ettersom jeg ikke synes denne form for underholdning er noe særlig (mildt sagt!), så hadde jeg tenkt å bytte til en annen kanal. Men så var jeg litt treig, og fikk se en forestilling uten like: Det var nemlig ikke vanlig tyrefekting jeg så, men Recortadores som terget oksen, men bare hoppet over den, løp fra den og utmanøvrerte den på alle måter uten å skade den.

Lånt fra smh.com.au


OK, ikke pent å leke med dyr for moro skyld, men med blødende, flotte okser med spyd i ryggen friskt i minnet, så synes jeg igrunnen dette var en brukbar form for underholdning. Det er visst en sport som har vært bedrevet siden tidenes morgen, eller iallefall  tidenes -litt-utpå-dagen, som Øystein Sunde sier. Synd vi ikke har fått se mer til den, men bare den fæle med dyreplageri som resultat. Her slutter de med å tilbe oksen, såvidt jeg forsto.

Du kan se på dette YouTube-klippet hvordan det foregår: Trykk HER

Og i kommentarene under et av de andre recortadores-klippene står dette, - som jeg synes var oppløftende:

" The bulls are taken good care of by the breeder Sol and Toiros. They will go to pasture, be fed, have sex, sleep, eat again, sleep again, sex again, etc... & continue the routine over & over until the next month where they will enter the arena again for another run. It's great excercise for the bulls. No one gets hurt in this event."





9 kommentarer:

Laura sa...

Hei og hopp :)
Synes det var et bra innlegg dette. Tyrefekting skulle vært forbudt, så kunne de heller ha gjort dette :)
Ha en fin dag videre

Shy sa...

Tyrefekting greier eg ikkje å sjå på, og dette var bedre, ja!

Anonym sa...

Det skal ikke så mye til at det er bedre enn tyrefektning , så der er jeg helt enig med deg.
Dette så snillere ut :)
Når det gjelder Anna Gavalda så har jeg ikke lest annet, men vet at hun har kommet med en ny og den har jeg lyst til å lese. Har ikke lest så mye de to tre siste årene, så jeg har litt å ta igjen. Filmen har jeg ikke sett. Liker ikke å se film før jeg leser boka ;)

Line Elisabeth sa...

Hei:)

Det der var mye bedre enn tyrefekting ja:) Ingen blir skadet og dyra ser ut til å leve et godt liv:)
Forresten veldig fint innlegg du hadde om turen deres, skulle ønske vi var like flinke til å reise:) Er jo så spennende å dra ut på eventyr på den måten:)

Ha en fin kveld!

Klem Line E.

Bondekona sa...

Det så jo hakket bedre ut enn tyrefekting dette, ja.

:)

Kreoline sa...

Må si meg helt enig, kanskje alle skulle satse på denne form for "dyrefektning" og kutte ut spydene. En skjønn tur til Cambridge, koselig lesing. Fin uke til deg, klem fra Mona.

Anonym sa...

Dette er nok bedre ja ;)

Du får kaste ut microen din og kjøpe deg et sånt skap :) hihi:)
Gleder meg til å kikke i interiørbutikker i helga :)

Klem

Shy sa...

Må inn og takke deg for både tips til link og knallbra doskilttekst.
Kjempekjekt å lese om dei flaskene. Men dei var ikkje så gamle som eg trudde. Men likevel verdt 195 pr stk :)). artig!

-Sanna- sa...

Hei og hå !
Jeg har fri fra jobb i dag og bare sitter og sløver.
Moter meg opp til å male litt i vindfanget!
Nei, du har rett. Ikke særlig sentralt, men det er vel ca. 1,5 km til en steindyr blomsterbutikk.
Det vil med andre ord si, at jeg bor ca. 1,5 km fra sentrum, oppover, oppover,. oppover......
Og hva har vi så i sentrum ?
2 matbutikker,skobutikk,frisør, sportsbutikk,bibliotek,gullsmed,
bokhandel,fotpleier, klesbutikk,kinarestaurant,krimskramsbutikk,apotek,elektrisk foretning,
nok en krimskrams og legesenter.
Jøss!! Jeg ante ikke at jeg bodde så sentralt!!!!!!

Related Posts with Thumbnails