søndag 8. januar 2012

På'n igjen




Ja, så er moroa over for denne gang. Julepynten er tilbake i eskene sine i kjelleren og kakeboksene er tomme. Vel; bortsett fra den med pepperkaker, for fy søren så mange kaker det ble av den oppskriften jeg fant! I påsken kommer vi fremdeles til å spise pepperkaker formet som juletrær. Garantert!

Gutta i karmen tok ledningen sin og dro til varmere strøk her om dagen.




Den fine nissejenta i stua har vært i litt dårlig humør denne jula......


...men nå er det noen måneder fri for henne og kompisen. De nyter ferien, tror jeg.



Noen juleblomster pynter opp fremdeles:


Som flere bloggere skriver, så er det litt trist når en rydder bort julepynten. Jeg er enig, selv om det er deilig å få litt vårlige tanker i hodet og pastellfargene på plass igjen. Et år går fort, og faktisk bruker vi jo to måneder på å forberede og feire julen. Iallefall mange av oss. Prosentvis opptar julen mye av tiden og tankene våre. 




Selv om det har vært en varm høst og jul, så har det minket på veden allikevel. Vedfyring er deilig! Men nå går det iallefall i riktig retning og mot lysere tider. 
Og nytt år - nye muligheter!!!




Denne høsten og særlig den siste uken har vært litt spennende for oss; klarer graverne i gata å få gravd VÅR grøft før snøen kommer? Og ja; det har gått bra!!


Dette bildet ble tatt sist fredag ettermiddag, med orange-gutta på overtid. Vårt kloakkrør er i ferd med å bli koblet til. Et fungerende avløp er uhyre viktig. Prøv uten etpar timer, og du vil sette stor pris på hver gang du kan dra i snora etterpå!


Her er det bare den siste halvmeteren som gjenstår! 
Men hva er det anleggsmannen sier?? Mangler han noe? Den siste skjøten? Feil dimensjon? ÆRRE MULIG!!!???!



Puh! Litt miks og improvisasjon, så er den siste halvmeteren kloakkrør på plass, og kan vi nyte helgen med god mat og drikke!



Men min kjære hage er herjet med som bare det. Stakkars liten!


Vi får håpe på noen cm med snø etterhvert, så skadene dekkes til litt.

Nå er det søndag kveld, og jeg håper jeg dere får en fin uke. 
Her på Østlandet blir det mildt og fint.
(Ikke så dumt for oss som har vannledningen liggende oppå bakken. Se bildet over.)


8 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

God uke til deg også. Skulle gjerne hatt den utestua di.....

Bondekona sa...

Håper rørene ordner seg!

OG jeg er også så misunnelig på utestua di!
:)

-Sanna- sa...

Hu og hei på deg.
Godt nyttår i huset!
Jeg ble utrolig fort lei jula i år.
Sikkert fordi jeg måtte pakke ned hele huset og ikke bare jula.
Det går framover oppi gamlehuset, sakte men sikkert.
I dag og i morgen er det snekkere der og kler de gamle råtne tømmerveggene. Joda, det er noe råte der, men det eiketømmer, så det er tørt og uten sopp. Det har bare smultret og blitt svart. Og det er så stygt, at det må kles. Tømmerveggene er antageligvis fra tidenes morgen. Kjøkkenet er den opprinnelige tømmerstua som først ble bygget. Og tømmeret er gjenbruk fra en gammel stavkirke, faktisk. Så det er mange hundreår gammelt.
Kjøkkenet er lovt levert ca. 30.jan.
I mellomtiden, må vi legge nytt gulv på kjøkkenet, sette inn en ny dodør, ny ytterdør, sette opp kleskap, male både det ene og det andre. Fikse på dårlig vanntrykk og ikke minst rydde i eldhuset, vedhuset og hønsehuset. Lass på lass må kjøres vekk og kastes. All mulig dritt er bare blitt lempet inn i alle uthusene på gården. Ikke en spiker er blitt kaste, om den er aldri så rusten.
Gjett om en blir lei.
Kan tenke du også er lei dårlige dofasiliteter. Men nå ordner det seg etterhvert for oss snille jenter.
Synes jeg dro kjensel på et kort i vinduskarmen :)
En litt sliten og svak klem herfra.....

Mette sa...

Ja, da var det over. Enig i at det er litt ok a fokusere pa noe annet og andre farger for en stund... Venter spent pa a hore fra gutta i karmen til neste ar! Lykke til med ferdigstillingen av alt utearbeidet. Det var jammen ikke smatteri, nei!

Inger Marie sa...

God lørdag og tusen tusen takk for koselig hilsen i bloggen :) Det blir alltid så tomt i huset når jula ryddes ut, akkurat i år så slipper jeg jo det..hihi
Nissene i vinduet ditt er jo bare så koslige:))
Her er det ganske mildt å fint idag, deilig med en dag uten blåst. Koser meg nå med dataen og en god kopp te,så blir det tid for å stase seg opp og dra på jentekveld med ost og vin:) Skal bli godt å komme seg litt ut etter å ha vært sjuk:) Ønsker deg en fin helg videre:) Stor klem

Monica sa...

Ja her står julepynteskene fremdeles fremme! Og får stadig selskap av flere esker :) Fremdeles fryder jeg meg så mye over at jeg har kjøpt leilighet, at jeg også fryder meg over flyttingen :) Så jeg koser meg i kaoset :) Men, jeg vet jo at jeg kommer til å bli møkklei i løpet av de neste to ukene... Så jeg prøver å få gjort mest mulig nå :) Ble litt stussing i morges da jeg skulle lage meg kakao og alle Green Gate lattekoppene var pakket! Heldigvis har jeg ca. en million kopper så det ordnet seg :)
Ha en flott ny uke, med nye rør og greier :) Klemklem

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Vel overstått jul, ja, det er både godt og litt leit med alt som tar slutt, men nå går det jo mot SOMMER, og det er ikke fullt så leit! Mildt har det vært i år, ja, og det er vi glade for, etter fjorårets kulderekord!

Morsomt å se bildene fra graving hos dere, og det var da enda godt at rørene kom på plass! :-)

Jeg har litt trøbbel om dagen - enklete blogger, bloggsider (direkte linker til innlegg), får jeg ikke opp! Så det må være no'gærnt et sted! Ok hos deg, derfor fikk jeg lagt igjen en kommentar!

Ha en fin nye uke!

Klem Cathrine :-)

Bustenellik sa...

Dåp vel overstått, og jeg har ENDELIG tid til å vise meg rundt i Blogglandia igjen :D
Håper alt står bra til her? Og at kloakkrørene fungerer? Hagen vår så slik ut sist vinter, og snøen hjalp heldigvis på, for det var ikke mye pent :-/ Men, med nysådd plen hadde vi en flott hage i sommer ;-)
Nå skal vi snart hjem til bestemor og bestefar for å rydde opp etter gårsdagens festligheter. Kjenner jeg er mer klar for sofaen :p Etter den søte kløe og alt det der ;-) Ha en fin uke!

Related Posts with Thumbnails