tirsdag 18. juni 2013

Danmark juni 2013 - Del 4

Så fortsetter innleggene om turen vår til Snekkersten litt syd for Helsingør. Stedet ligger også 3,5 mil nord for København, så en liten togtur unna ligger hovedstaden for dine føtter! Vi kom oss ikke dit denne gang.

Men vi kom oss til Helsingør, som lå et stenkast unna bostedet vårt. Der fikk jeg en tallerken med 3 danske smørrebrød med en liten øl til kr 75,-.


Men som sagt; vi måtte jo rundt og se oss om også. Vi tok først en tur til Fredensborg Slot. Her var det en fin park å spasere i, men hagen foran slottet var under opparbeidelse, så den blir nok ikke bra før om noen år. Den fine kjøkkenhagen er bare åpen i juli, så den fikk vi ikke sett.



En litt pinlig episode skjedde her. Da vi prøvde å nærme oss slottet gjennom den nye hagen (helt til venstre på bildet under, der det er grønn plen), så kom Dronningens vakter med bjørneluer og røde uniformer og jaget oss!! Til vårt forsvar var det ingen skilt som sa noe om at vi ikke kunne gå der, og vi synes vi så andre turister som var så nær slottet, men det var kanskje bare de som jobbet med den nye hagen. Dronningen tilbringer visstnok mai og juni her, så Margrethe sto  nok i vinduet og kikket på oss. Jeg skulle vinket og hilst fra Sonja.


Dronningen flytter visst til Fredriksborg Slot i juli, og dette stedet ble vi enda mer imponert over!


FOR et sted!  Vi ble imponert over den vakre barokkhagen, og jeg synes jo også det er moro å se hvordan gartnerene jobber. Her er det en rett hekk på gang! Snor trukket, som dere ser.







Disse liljene duftet vidunderlig:








De blå luktet ingenting!


Været var så nydelig. Vi var ikke inne i slottet i det hele tatt, så vi får nok komme tilbake en gang. Her er det masse å se på både ute og inne.


Som dere ser har gartnerene litt å klippe på. Hekkene og trærne er nok klippet en gang allerede i år, men så må de igang igjen! Her tar jobben aldri slutt.





Og så jeg som trodde trær formerte seg ved hjelp av frø. Men her er det visst tvillinger på gang:


Her gror det overalt:


Vi var også i arboretet i Hørsholm........







.............og andre småsteder som var koselig å se. Det er mange kriker og kroker, veier og brygger som kan utforskes her. En dag går fort.


Jeg har litt flere bilder på lur. Følg med......



3 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

Guri malla så flott!!!!!

Anonym sa...

Pytt pytt ingen skade skjedd. Det ble da en liten historie av det? :)

Veldig flott område, herremin. Danmark er flott ja, ingen tvil om det!

Lisbeth sa...

Dronningen bor meget på Fredensborg Slot, tror det er hendes foretrukne hjem foruden Amalienborg i København..:-)
Så jeg tror at vaktene var ekstra opmærksomme netop fordi hun var hjemme.
Fin historie du kan fortælle i selskaper..hihi..vi blev jaget væk af Dronningens vakter.
Jeg har bodd i Nordsjælland som det heter i mange år og det aller første sted jeg bodde var i Rungsted med egen liten strand.
Det hus er desværre revet ned og der er bygget rekkehuse. Sørgeligt for det var et fantastisk stort og flot hus som lå lidt højt oppe med udsigt til Sverige.
Det var min norske tante som var gift dansk som hadde huset. Og her traf jeg min danske mand som nu desværre er død.
Vores yndlings by var Helsingør.)
Det ser dejligt ud der hvor dere bodde. Godt sted hvor det ikke er langt til alle de gode steder.


Hej fra Lisbeth

Related Posts with Thumbnails