onsdag 4. september 2013

Hagemøbler


På vei inn på Europris. Heisann??!? Hva er dette?




I løpet av kort tid var ektemannen overtalt, hengeren hektet på og bankkortet klar for bruk.

Og så var møblene plutselig HER:


Det er betydelige rabatter på hagemøbler på denne tiden. 
Og hagemøblene blir jo finere og mer praktiske for hvert år som går.

Jeg husker de første hagemøblene mine foreldre kjøpte.
Det var tunge tremøbler naboen laget for folk i bygda.
Plutselig skulle "alle" sitte ute. Griller dukket opp, og myggspiralen gjorde sitt inntog.
Nå er jeg ca 40 år tilbake i tid, og før det var det enkle campingstoler som ble brukt hvis en skulle huke seg nedpå litt i solveggen eller kjøle seg ned i skyggen en varm sommerdag.

Det var vel i den tiden det dukket opp en vits om en som prøvde å selge hagemøbler i Finnmark. Men det ble ingen suksess. 
"Nei", sa en kunde. "Hagemøbler trenger vi ikke. Skulle det bli en fin og varm dag her, så setter vi oss litt på sparken."

(Jeg fortalte den historien til en nabo som skulle på tur nordover i juli et år. Og da de stoppet og spurte om vegen et sted la hun merke til at det ikke var noen hagemøbler ved huset, men sparken sto i solveggen!)

Men tilbake til et et småbruk på Østlandet på 70-tallet:

Mine foreldre satte igang med å legge sementheller ved inngangspartiet så det ble flatt og fint, og snart var dette et sted vi tilbrakte all ledig tid så sant det var oppholdsvær.  Det dukket sikkert opp noen puter til disse stolene også etterhvert. (De var sikkert mønstrete oransje, så de har jeg nok slettet fra hukommelsen.)

Etterhvert som årene gikk kom stadig nye, kjekke ting vi kunne bruke ute. 
Partytelt, for eksempel.

Når jeg tenker på hvilken utvikling det har vært på "utelivet" vårt de siste tiårene, så må jeg nesten smile. Mens vi satt i vonde campingstoler som klemte under lårene i forrige århundre, så har nå stadig flere sofaer og stoler ute som er minst like gode å sitte i som innemøblene. Og de er kanskje dyrere enn de som en har inne også.

Stadig vekk ser vi at det bygges uteplasser og hagestuer i vårt nærmiljø.
Vi som har hatt en lun overbygd uteplass i mange år unner virkelig andre å få noe lignende. Vi koser oss så veldig der! 

Men de nye møblene våre står i friluft, og forhåpentligvis tåler de en støyt. 

Jeg er også så fornøyd med at jeg ENDELIG fikk bruk for de fine putene jeg kjøpte på salg for over 10 (!) år siden. De har ALDRI passet inn noe sted, og jeg har holdt på å levere dem til bruktbutikken mange ganger.



Gode og romslige stoler.


Bord med plass til 4 hvis vi får besøk. 


Etter få dager har dette blitt favorittstedet mitt. 
Ettermiddagssol, bok, kaffe. En fin kombinasjon:




DETTE ble bedre. En skikkelig fargeklatt på bordet:


Ha en fin dag!





2 kommentarer:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Oj, så fine hagemøbler, jeg tror jammen meg jeg må en tur på Euro pris!!!

Så herlig med historier om hagemøbler eller ikke, og det er jo tankevekkende for oss i sør, når vi klager over dårlig sommervær! Hi, hi!

Ønsker deg en flott dag!

Klem Cathrine :-)

Ingrid Tunheim sa...

I min barndom hadde vi ikke heller hagemøbler. Mor og far satt i hver sin campingstol og vi barna på et teppe eller en enkel sammenleggbar krakk i stoff og metall. Hagemøbeltrenden er nok også et resultat av at vi har fått bedre økonomi....

Related Posts with Thumbnails