søndag 23. november 2014

Det går så alt for fort mot jul!

Det var litt vemodig å ta den siste sommerservietten. Jeg ville sommeren 2014 skulle vare evig......


Men jeg fant noen fine rosa juleservietter i blomsterbutikken, så nå har jeg allerede startet en pastell-overgang mot jul. Juleservietter som dette kan godt brukes allerede i november:



De siste årene har jeg startet juleforberedelsene tidligere og tidligere for hvert år Det er for at det ikke skal bli stress de siste dagene før jul. Vi (iallefall jeg) tror jeg har hele desember=én måned på meg til å gjøre alt jeg "må" og vil før jul. Men det er utrolig nok bare en tre ukers tid desember har å by på før lillejulaften og selve 24. desember er der i all sin prakt.


Så ved å starte tidlig håper jeg altså å ikke bli utslitt og måtte ta alt på hælen......som dama i dette bildet:



Eller forresten; det ser ut som om hun koser seg og slapper godt av! Og DET er mitt mål også. For når jeg snakker om alt som skal og må gjøres før jul, så må du for all del ikke tro at jeg snakker om utagerende vasking, overdreven baking, brygging av hjemmelaget øl og hauger med hjemmelaget julegodteri! Langt i fra. 

Jeg snakker om alt som er koselig og minst mulig stressende og slitsomt. Og noen planer er gjennomført. For eksempel å besøke noen blomsterbutikker nå før jul. Selv om jeg har det jeg trenger av blomster akkurat nå, så er det mye vakkert å se. Blomsterbutikkene har ofte også mye fint i pynt og julepynt; sånt som en ikke finner i kjedebutikkene.

Viola Blomster i Larvik er en blomsterbutikk i særklasse. Utstillingen der er alltid kreativ og vakker. Nå feirer de 30-årsjubileum også, så nå var det veldig fint der! Det startet ute:



Inne har de fine ting. Dette er esker som ser ut som store "bøker" som kan ligge på bordet og en kan putte fjernkontroller etc oppi. Da blir det jo ryddig:


Dette er en type julepynt en kan fikse selv. En fin eske med en batteri-lysslynge oppi. Og så en silkeblomst. Veldig, veldig fint:


En batterilysslynge rundt en vase. Nydelig!


Blomserdame de luxe:


Og så helgens viktigste gjøremål: JULEMESSER!
Jeg liker meg best på de små messene. Der er det gjerne ganske billig, og produktene har høy kvalitet. Så nå har jeg deilige lefser, to flotte Tosca-kaker og tre krydderkaker i fryseren. 

Arrangørene av julemesser tjener også mye penger på å ha kafeteria. Hjemmelagede kaker, vafler og grøt går unna som varmt hvetebrød. Det er alltid høyt lydnivå i sånne kafeteriaer når kjentfolk treffes.

Ekstra koselig blir det jo når bordene er pyntet sånn:


Flere av mine ustressede juleforberedelser følger........

2 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

Så herlig å bare la julen komme i behagelig tempo og uten stress...det har jeg også planer om, men denne julen skal jeg jobb fra 21. til 24. 14. Ved 14 tiden er jeg hjemme julaften og da er jeg klar for høytiden.

Anonym sa...

Nå har jeg begynt å glede meg til jul og jeg synes rosa servietter mot jul var en fin ting. Enig med deg om at sommeren skulle vart evig, og for en sommer vi har bak oss i år. wow.
nå gleder jeg meg ikke så veldig over mørket og vinteren, men jeg skal vel klare det i år også ;)
Men først - snart jul, det blir koselig :)

Related Posts with Thumbnails