tirsdag 12. april 2011

Malbork - Polen

Her kommer noen flere bilder fra vår 2-dagerstur til Malbork, som ligger nord i Polen, bare en times kjøretur fra Gdansk og Østersjøen.

Vi skulle besøke et vennepar, og rakk faktisk også innom noen andre kjente i byen, selv om det ble litt hektisk. 45 minutter shopping rakk jeg også!........

Wizzair fraktet oss tur/retur for kr 216,- for oss begge, så billettprisen var det ikke noe å si på. Larvik har vært vennskapsby med Malbork siden 1981, så mange her i byen har kontakter der.

Larvikittplate på torvet i Malbork

Turen Larvik/Torp gikk også greit. En pensjonist vi kjenner ville gjerne kjøre og hente oss. "Flott", sa vi. "Vi skal selvsagt betale deg for å kjøre oss."

"Gløm det", sa pensjonisten. "Det er så moro å kjøre folk til og fra flyplasser. Jeg vil heller betale for å kjøre dere."

Grei deal det, men han fikk iallefall en dobbeltpakning med Kvikk Lunsj fra Taxfree for pirattaxijobben.

Etter en times tid i lufta landet vi, og så ble vi hentet og kjørt den lille timen fra flyplassen til hotellet. Vel framme i Malbork ble vi som vanlig fôret med en utrolig god middag med tilhørende drikkevarer:

Kotelet og piwo
(Snitzel og øl)

Vi fikk også en annen aldeles nydelig rett; kokt kyllingbryst med fløte og dill. Den kombinasjonen ville jeg ikke tenkt ut selv, men det smakte nydelig!

En slags ostekake, men ikke lik noe jeg har smakt i Norge.
Uppps! Ølen kom visst med på bildet.....
Hvem er den sin, tro?

Jeg likte så godt dette serviset.

Så var det fredag, med ganske fint vær og tid for en spasertur i byen. Det ble ikke tid til en tur inn i borgen denne gangen, men vi har vært på skikkelig rundtur der før, så det får heller bli en annen gang. En bør ha en hel dag der for å få med seg alt.

På dette feltet utenfor borgen blir det om sommeren satt opp skuespill med riddere, hester og skikkelig action! Her står vi på tribunen.

Har dere en liten kvist misteltein over døren i julen sånn at en kan kysse under den? Nei, det er vel ikke akkurat den mest vanlige skikken i Norge. Men jeg har forstått det sånn at disse "dottene" i trærne i Malbork faktisk er massevis av misteltein. I Norge er misteltein fredet, og selvsagt også trærne denne snylteplanten bor på.

Vi rakk også en tur til Østersjøkysten. Her er vi ved en liten "landsby" bestående av spisesteder og kafeer. Stegna heter stedet.

Her er et blått hus, gitt!

Kanskje de har malt det for å matche naboens tak?:

Strender i begge retninger.
Mil etter mil....

Vi spaserte gjennom skogen tilbake til bilen.

Så var det kaffepause og is. Jeg synes fargene var fantastiske. Mokka ble mitt valg.

Hun som drev kafeen hadde tydeligvis sansen for fine interiørdeltajer. Her er påskepynten klar:

Når jeg er i Polen kjøper jeg blomster hvis jeg får sjansen. Det er jo så billig i forhold til her hjemme. Moro å være litt råflott. Her er en bukett vertinnen fikk. Kjøpte 3 slike buketter som jeg ga bort. Ca 12,50 for en slik langstilket rose, og den var diger. Så stor som en stor kopp! Jeg var ikke fornøyd med hvordan blomsterbutikkdamen satte opp buketten, og jeg klødde i fingrene etter å dandere den sånn som vi pleier å ha rosebuketten (alle like høye), men jeg klarte å holde meg rolig.

Vi var kort tid i Polen, men fikk kost oss allikevel. Da vi dro nedover hadde vi med "bestilte" varer til verten:
Makrell i tomat, brunost og akevitt. Det ble litt styr i sikkerhetskontrollen for å sjekke hva de firkantede, kompakte "klossene" i sekken var, men brunosten gikk greit igjennom. Alle 8 makrellboksene ble også undersøkt, men det tror jeg var mer med forundring enn som en reell sikkerhetsrisiko.

Med oss hjem hadde vi pølser, Krakowska (deilig skinkepølse) og en annen deilig skinke.
Okocim øl var også med hjem. (Uttales åkkåttchim, med trykk på kått :-)

Dette var nytt merke for meg, så tusen takk Anne Karin/Hverdagslivet, for godt tips!
På bildet under ser du Kabanos. Ble spist allerede lørdag kveld!

Vi har allerede forsøkt noen av rettene vi ble servert i Polen. En av dagene fikk vi nemlig en agurksalat som var laget med syrnet melk. Jeg tenkte at jeg skulle prøve dette selv, og blandet kefir, sukker, eddik og litt salt/pepper. Det ble godt!!!

Laget vanlig agurksalat til laksen også for sikkerhets skyld....

På vår korte besøk hos Barbara fikk jeg med en gave hjem; dette lekre kruset med sølvdekor.
På vår lett forvirrende norsk/tysk/polske kommunikasjon var noe iallefall helt klart; at jeg skulle tenke på henne hver gang jeg drakk kaffe av dette kruset!

Vi har vært i Polen mange ganger, og når vi har vært i byer vi har kjente, så har vi alltid bodd hjemme hos de vi besøker. Dette er en selvfølge i Polen, og om leilighetene er aldri så små, så er det husrom til alle.
Denne gangen insisterte vi på at vi skulle bo på hotell, for VI føler litt på at vi trenger oss på, okkuperer rom og senger, og gjør at vertskapet aldri kan slappe av.
I tillegg har vertskapet en gammel far boende, og han er ikke helt frisk, så vi fikk under tvil lov til å bo på et hotell 5 minutter unna. Hotel Grot ble vårt valg.

Og det å klare seg alene i Polen for oss som ikke kan polsk er en morsom utfordring. Selv om unge mennesker i Polen nå egentlig skal ha lært engelsk, så fungerer det dårlig i praksis. På hotellet hadde vi noen artige dialoger:

Vi hadde glemt å kjøpe vann med oss da vi skulle legge oss på hotellet om kvelden. Egentlig sto det 2 flasker vann til oss på rommet da vi kom, men de hadde vi drukket opp tidligere på dagen.
Og etter hauger og lass med mat og drikke hos våre venner trang vi vann på kvelden...og kanskje også på morgenen.... så min mann gikk ut i resepsjonen for å kjøpe to flasker til.
Men der var nattevakten på plass; en ung og blid mann. Etter mye om og med ble en dame hentet for å oppklare hva min mann prøvde å få tak i, og vi fikk slukket tørsten.

Morgenen etter skulle vi spise frokost, og det ble servert kokt egg, men ingen eggeglass. Jeg tok et egg i hånden og henvendte meg til den unge damen som serverte i frokostsalen. Alle mine skuespillertalenter ble tatt i bruk for å vise at jeg trang noe å sette egget OPPI. Så gikk et lys opp for henne og hun forsvant ut på kjøkkenet. Der hadde hun tydeligvis spurt noen om hjelp, så hun kom smilende tilbake og sa med spørrende stemme "Fried egg?"
Vel, egget var hardkokt, så det gikk greit.

Den siste kvelden betalte vi hotellregningen cash. Vi hadde jo ikke rukket å bruke noen sloty på shopping eller restauranter med vårt hektiske program. Vi skulle dra tidlig neste morgen, så vi tenkte det var greit å få unnagjort betalingen mens den unge damen som faktisk kunne engelsk var i resepsjonen.

Tilbake på rommet kom jeg på at jeg ikke hadde fått noen kvittering! Jeg gikk tilbake, og da var selvsagt den blide nattevakten på plass. Men ordet receipt var ikke kjent for ham, for han tilbød meg blidt en lapp med koden til den gratis internettilkoblingen......

Og alle var enige om at vi hadde hatt en fin tur......

Nå er det meldt fint vær resten av uka!!

Hverdagsmamma´n Anita sa...

Nok en deilig tur :)

Jeg har også vært i Polen, nærmere bestemt Krakow. Var med på Hvite Busser tur. Likte landet godt jeg. Mye fint å se på, men kanskje mest INNI bygningene :)
Ja, de pratet så å si null engelsk for 15 år siden også!
Kunne gjerne tenke meg å dra til Polen igjen :)

Jeg synes det er så koselig når dere drar på sånne små-turer :)

Klem Anita

Anonym sa...

Takk for kjempekoselig innlegg.
Dette var kjekt , altså.
Jeg forstår at jeg må ha med meg min mann neste gang....Og da skal vi ha litt god tid til å se oss litt rundt og til å spise og smake på dette ølet. Jeg har bare smakt Tyskie og liker det så godt.
Jeg har vært i Polen flere ganger , men enten med venninner eller med barn.
Serviset til vertinnen deres likte jeg også kjempegodt !
Ha en fin kveld :)

Ingrid Tunheim sa...

Så kjekt å ha kjente som guider, da får en med seg så mye mer....

Hege A "The not so perfect mum-blogg" sa...

Høres ut som en flott tur! Og for en pris, da!! Flybillettene kostet jo ikke noe. Fikk også lyst til å reise på tur... :D

Bustenellik sa...

Det er alltid så koselig å lese reisebrevene dine :-) Selv om jeg egentlig ikke har tid akkurat nå, hehe. Her er skittentøysdunken full og kofferten tom og flyet går i overimorgen. Innin den tid skal skittetøysdunken tømmes, kofferten fylles, oldemor skal feires og marsvina sendes i feriekoloni. Stressa? Jepp!
Ha en fin dag! Klem

Moccamamma sa...

Dette var jo reisebrev i reine Disen-stil :) Litt av hvert du har fått med deg på din tur til Polen - og morsomt å lese for oss som sjelden kommer lenger enn dørstokken når det gjelder utenriksreiser.

Så de har fått farger i Polen også nå? ;) Som barn trodde jeg alt bak jernteppet var grått, hvitt, svart og sephia. Det var jo det på alle bilder, filmsnutter og i lærebøkene. Lite visste vi vel om all den flotte arkitekturen og byggekunsten i den delen av Europa. Må vel kanskje vurderes for besøk en gang.

Ha en strålende siste ukehalvdel!
Hilsen fra Moccamamma :)

Elisabeth sa...

Et kjempeflott reisebrev, jeg kjenner at Polen står på ønskereiselisten plutselig. Det er jo ikke lange biten heller. Nydelige bilder du har tatt på turen, og dfet gjorde jo reisebrevet ditt ekstra flott :)
MEN jeg må takk også for kommentaren din på pelargonbloggen min . Også må jeg spørre om du har ikke en stikling til overs fra din gamle arvepelargon + hele historien. Jeg samler nemlig på gamle arvepelargoner og prøver å ta vare på historikk og plante. Hvis du er intressert i dette, (jeg har jo mange å bytte imot hvis du vil ha) så kan du evt sende meg en mail. Adr er epelargon@gmail.com
Ha en flott solskinnsdag videre :))

Fru Andersen sa...

Heisann!

Så glad jeg er for å være på nett, endelig! Det er så herlig å lese bloggen din på pc og ikke på en liten mobilskjerm mens jeg er livredd for mobilregningen;-)

Hørtes (og så) ut som om dere hadde hatt en herlig reise! Har aldri vært i Polen og skulle gjerne tatt en tur, ikke stive reisepriser heller da;-)

Du må forresten fortelle dersom du har flere slike Snåsamannen-aktige-opplevelser, hihi, kan jo tjene gode penger på det vet du:-) Kanskje du har slike synske evner!

Jeg skulle gjerne visst om det snart kommer penger min vei og om sommeren blir varm og fin og forresten også om jeg må gå over termin eller om jeg VÆRSÅSNILL kan få slippe det denne gangen?!

Haha, morsomt var det ihvertfall at du hadde tenkt på meg samme dag som jeg var tilbake!

Mange klemmer!

Camilla sa...

Kjære deg.
Tusen takk for nydelig gave som kom i posten. Du er så altfor snill!
Stor klem, Camilla.

Anne Karins Mat og Vin sa...

Åååå for noen herlige bilder og kjekk tur dere har hatt. Blir helt missundelig og ikke minst sulten når jeg ser alt den gode maten, jeg ELSKER polsk mat;-)) Ler godt når jeg leser at kabanos pølsen ble spist allerede på lørdagskvelden, for den holder jammen ikke lenge hos oss heller. Nå får vi nok ny ladning neste måned, for da får vi besøk av tanta til mannen min fra Warszawa, jippi!!
Kjempe gøy å lese om turen deres, dere er flinke til å kose dere og finne ut av tingene, BRA!!
Beklager jeg var så sen med å lese inne hos deg, men har hatt trøbbel med datamaskinen-og eller internett, ikke vet jeg, men jeg har i allefall ikke fått lese noe de siste dagene.
Takk for alle dine ALLTID så koselige kommentarer hos meg;-))