fredag 9. mars 2012

Vårt Norske Kjøkken


Biblioteket har mange fine bøker, og her er en jeg har blitt veldig glad i, og vurderer å knabbe låne leeeeenge!



Den er stor og tung, og jeg ble helt betatt da jeg åpner den! Se på dette deilige bildet på side 2 og 3:



Og det bare fortsetter.......





Her tror jeg nesten en kan finne oppskrifter på alt mulig rart som blir laget i Norge. Første del av boken er kanskje det mest interessante, for der er det samlet utrolig mye informasjon om norske mattradisjoner før i tiden. Navn på forskjellige måltider, for eksempel. Ja, jeg lurer på; sier noen av dere ØKT fremdeles? Tror nok ikke det, nei. Men det var et vanlig uttrykk hjemme hos mine foreldre. Det ble brukt av bøndene her på Østlandet, og betyr et måltid ved 4-tiden. Du tenker kanskje at "jammen, da er det jo middagstid", men MIDDAG hadde vi halv 12. Da hadde mine foreldre vært oppe i mange timer allerede.

Det var interessant å lese om hva vi spiste før poteten kom til landet, for eksempel. Og gaffel har vi bare brukt i litt over 100 år. Boken er stappfull av norsk mathistorie!


Flotte bilder er det også mange av, både nye og gamle. Se på det flotte brødet på bildet under:


Og neste bilde jeg har kopiert fra boken er jo helt fantastisk! Det ser ut akkurat som min sommer da jeg vokste opp. Hest og høyvogn, bratt og varmt. Storesøster som fikk den tøffeste jobben; å tråkke høylasset. Jenta i bakgrunnen ser ut som meg. Jeg hadde til og med sånn hårsveis!:


Jammen er det lett å få nasjonalfølelse av en sånn bok. Jeg hadde også stor glede av den i forbindelse med tanker jeg har hatt om mat i det siste:

Vi har mer enn nok mat i vår del av verden. Vi spiser for mye. Vi putter i oss både sunt og usunt, og til syvende og sist ender det med at de fleste av oss har større kaloriinntak enn det kroppen forbrenner, og vi veier for mye.

Det er ikke alltid verdens enkleste sak å endre på det, så jeg tenker sånn: Hvis det allikevel går UTFOR med oss når det gjelder vektøkning, så er det vel bedre å spise for mye GOD , SUNN og ORDENTLIG mat enn for mye av all halvfabrikata og ferdigmat som er tilgjengelig. Den er full av salt og alt mulig annet rart, så da må det da være bedre med ferske og rene råvarer tilberedt med egne hender?

I media nå høres ord som SLOW FOOD og MATGLEDE.
Det er vel ikke mye matglede i å slenge en Grandis i stekovnen? Og fiskepinner med remulade fra tube? Godt, eller??? (Been there; done that.)

Og nå tenker du kanskje: "Hvordan i all verden skal jeg liksom rekker å lage mat fra bunnen av?"

Godt spørsmål. Men tenk på det, da. Jeg har aldri vært glad i å lage mat, men jeg blir mer og mer stolt av å kunne lage mat slik min mor laget den, med grønnsaker og kjøtt eller fisk, og salt og pepper som eneste krydder. Hemmeligheten er oftest råvarene. Hvis en har gode råvarer gjenstår det bare å lære seg tilberedingsteknikken. Og internett og kokebøker hjelper oss der.

Neste uke skal jeg i slakterbutikken og kjøpe oksehaler og kraftbein. Da skal jeg koke kjøttkraft som jeg bruker til sauser og supper i tiden framover. Det gir en mye bedre smak enn suppeterninger (som er fulle av salt), og det viktigste er nok at jeg føler matglede ved å lage min egen kraft og putte den i fryseren til senere bruk. Det lukter godt i huset, og jeg blir stolt av meg selv. Mestringsfølelse de luxe.

Men så må jeg også innrømme at idag var jeg i fiskebutikken og kjøpte fiskekraft. Der kapitulerte jeg nemlig, innlandsjente som jeg er. Men i fiskebutikken fikk jeg deilig kraft til kr 30,- pr liter!! Nå skal det blir ordentlig fiskesupper her framover, og saus til fisken. Risotto med havets frukter/Frutta di mare skal jeg også prøve meg på. (Jeg var jo på "Italiensk" restaurant nylig og fikk inspirasjon.)

Hvis du fremdeles henger med på dette innlegget, så er det vel fordi du er:

1) Enig med meg og interessert i temaet.
2) Irritert og vil skrive en irettesettende kommentar under her.
3) Det er ikke noe interessant på TV akkurat nå, så jeg kan jo like gjerne lese litt her.
4) "Nå skal jeg også bli litt flinkere til å lage ting fra bunnen av - og lage blogginnlegg om det!"

Den siste liker jeg. Gjelder den DEG? Jeg håper det.

5 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

Supert innlegg..... Jeg kjenner meg også igjen i bildet du viser, men så er vi jo også jevngamle. I min barndom spiste vi også middag halv 12 og " mellemat" i halv fire tiden. Min far på 93 spiser fortsatt middag i 12 tiden. Når det gjelder å lage mat fra bunnen av og av ferske råvarer, så tar det ikke så lang tid som en tror. Vi bruker sjelden og aldri ferdigmat.

En annen ting er at vi ikke må glemme all den gode og tradisjonsrike maten i vår kultur, kjøttsuppe, kjøttkaker, sild og poteter, stekt makrell.... kan ramse opp i det uendelige.... Nå skal alt være så internasjonalt og hipt og det er mye god mat der, men vi har også jammen mye godt i vår bagasje. Lykke til med matprosjektet. Er sikker på at dere blir kjempefornøyd.

Moccamamma sa...

Jeg hang med helt ned :) Vi fikk den boka i bryllupsgave for snart 10 år siden, og den står relativt ubrukt i hylla. Nå må den nok fram forstår jeg :)

Vi lager noe fra grunnen, men det er langt igjen til mødre og bestemødre som kjøpte en halv gris og en halv sau og hadde mat i fryseren hele vinteren :)

God helg til deg!

ELIN sa...

Ble nesten litt sulten jeg nå hihi :) Jeg skal vel ikke skryte på meg noen kokkekunnskaper, så bedre kan det alltids bli. Lykke til, og riktig god helg! Klemmer fra Elin

Laila -Karin sa...

Takk ffor koseligg kommentar.
Flott innlegg.
Her hos meg blir det meste laget fra grunnen.
Folk lar seg lure av hakvfabrikata .
Det tar ikke så lang tid å lage god mat.
Lykke til , du kommer til å riktig kose deg etter hvert.

MissMette sa...

Veldig flott innlegg, til stor inspirasjon... Og jeg er enig i nummer 1 og 4 :) Veldig interessant og lese om mat og historie, og jeg elsker slike "gammle" bilder... Denne boken kunne jeg veldig godt tenke meg ღ Jeg har ikke vært så flink med mat generelt, men begynner å få mer og mer sansen for god mat, særlig etter at jeg begynte å blogge :) Og så sliter jeg med magen og er mye dårlig - så jeg må definitivt begynne å lage mat fra grunnen av. Det er jo ufattlig hvor mye skummelt det er i ferdigmat i dag! Takk for flott innlegg, og så ønsker jeg deg en fortsatt fin helg... Nå skal jeg titte litt nedover her å se siden jeg var innom sist :) Klem fra Mette

Related Posts with Thumbnails