søndag 3. juni 2012

Vrifrukt

Jeg fikk et blad fra en vrifrukt av en venninne i fjor sommer. Da hadde jeg stått og siklet over de to plantene hun hadde i vinduet en hel helg, så hun tok hintet og brøt av et blad til meg til slutt.


Vel hjemme delte jeg bladet i to og puttet begge i jord. Pottene satte jeg i vinduet på vaskerommet og passet på dem som en hauk. Disse SKULLE jeg få til.

Men ukene og månedene gikk, og ingenting skjedde.
Bladgiveren kom på besøk i løpet av vinteren og ble vist de to pottene av en sippete Rosesommer. "Jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke gror???!!?"


Noen trøstens ord som omfattet tålmodighet fikk meg til å sette pottene tilbake i karmen og håpe videre.

Og en dag sent på vinteren tittet det fram noen bittesmå grønne blad .......


Nå blomstrer begge plantene. Nye blad har kommet som dere ser, og to av dem er allerede knepet av og puttet i nye potter for å gi 4 nye planter.


Gjett om jeg blir populær framover. Noen og enhver ønsker seg nok et blad fra denne! Jeg skal gjøre meg kostbar, for denne fargen tror jeg er litt spesiell.

Hageland:
Vrifrukt Streptocarpus - Halvskygge, holdes moderat fuktet og gjødsel hver annen uke i vekstperioden. Holdes kaldere, tørrere og ingen gjødsel om vinteren.


Ettersom det er kald vind idag så blir det nok innevær resten av dagen. Jeg titter ut og håper på varme vinder sørfra snart. Sukk...



4 kommentarer:

Anonym sa...

Den var utrolig fin!
Ved første øyekast så minnet den meg veldig om en blomst som min mormor pleide å ha når jeg var liten (som jeg ikke vet navnet på). Bare at klokkene på hennes blomst var større og mer fiolettrøde (lissom lissom).
Disse var mindre i blomsten.

Veldig moro å se :) Gøy å lykkes med avleggere da :)

Ingrid Tunheim sa...

Det minner meg om min mor som også gjorde slik i min barndom..... Bladene ser like ut, men blomsten var litt større og mer som en klokke. Det er så kjekt når en får til den en prøver på og for en lykke når det begynner å spire.

-Sanna- sa...

Sånn går det, bare du sipper hardt og lenge nok. Noen hører deg ! Den snåle blomsten der har jeg aldri sett før. Snodig skrue....
Fryser du ?
Vi har vært i Oslo i helga og bodd på suite på Royal Christiania. Ikke spør hvorfor, fikk bare en fenomenal oppgradering ! Og bukket og takket for det. Men JEG sippet meg ikke til det, altså !
Da vi kom hjem i kveldingen var så inn i granskauen kaldt, at vi måtte fyre både på kjøkkenet og i stua.
Nå er jeg så kald på beina at jeg køyer. God natt !

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Ja, dette var også en skikkelig vakring, så vi står nok likt i konkurransen om "Best Vrifrukt 2012"!!! Jeg må innrømme at jeg veldig gjerne hadde fått en liten bit av denne - så kanskje vi kan bytte? Er det bare å ta et lite blad og sette det i litt jord? Æ spørr ækspært'n!

Klem Cathrine :-)

Related Posts with Thumbnails