fredag 6. juli 2012

Prøysen

Har du vært i barndomshjemmet til Alf Prøysen? Jeg har vært der etpar ganger, og på vår sommertur til Mjøstraktene denne gang ble det bare tid til en kjapp tur innom.


Vi snakket litt med guiden i Prøysenstua, og hun bekreftet det vi trodde; at den oppvoksende slekt ikke har noe forhold til Alf Prøysen.

Når vi spør ungdommen vi har med på tur om han har hørt Julekveldsvisa, så ringer den en bjelle hos ham. Men når vi mimrer om sparegrisen som skal få "tiøringen min", så sier det jo ingenting for en generasjon som ikke har vokst opp med Barnetimen på radio.


Vi besøkte hverken museet Prøysenhuset eller gikk inn i gamlestua denne gang, men jeg tror jeg skal låne noen bøker på biblioteket og fordype meg litt mer i Alfs tekster. De alvorlige, dype interesserte meg ikke så mye da jeg var ung. Kanskje årene og livserfaring kan få meg til å lese dem med andre øyne nå?


Kanskje du kunne tenke deg en tur hit? Litt nord for Hamar, det er godt skiltet. Les mer HER.




Nå duve det blommer på raulette kinn,
enga står sammars-kledt,
raudkløver'n bøye seg,
prestkragen tøye seg,
brureslørgraset står tett.
Aillting er kvellsro og kvile og fred,
og blomma veitt ittno om det som skal skje...”   
Alf Prøysen, Slipsteinsvalsen

4 kommentarer:

Litt Slitt & Litt Hvitt sa...

Hei vennen :)

Så koselige bilder :)

Og Alf Prøysen har så fine tekster :)

Vi bor jo like ved, men jeg har desverre aldri vært innom der :) Men det skal jeg jammen prøvd å få gjort :) Ser veldig idyllisk ut :)


I dag har mannen min startet sommerferien!! Så nå er han og jentene på telttur :) Så blir en rolig alenekveld hjemme på meg :)

Ha en fin sommerhelg, vennen :)
Klem og kos Lisa :)

Ingrid Tunheim sa...

Kan godt tenke meg at barn og ungdom i dag ikke har et forhold til Prøysen. Det tror jeg faktisk ikke mine barn har heller....

Koselig ser det i alle fall ut der.

God helg til deg og dine.

Anonym sa...

Det synes jeg var trist å lese, at de små i dag ikke vet eller hører og lærer om Prøysen.
Hørte forresten her om dagen at Thorbjørn Egners bøker også er utdaterte i følge en eller annen forståsegpåer. De var for naive...
kjære vene!
Må alt være så realistisk da? Kan ikke noe være koselig, tullete og hyggelig!?
Dessuten syns jeg det var supertrist å høre at på barne tv program på NRK så hadde de snakket om eller hatt avstemning om barna trodde nissen var ekte eller ikke...

Anonym sa...

ps. Husker du Romeo Clive og Kanutten da???

Related Posts with Thumbnails