lørdag 27. august 2011

Jeg savner Kristian Trægde

Ja, dere husker vel ham? Dere over 30, iallefall.
HAN kunne melde fint vær, han!!



I fjor høst besøkte vi familien til mannen min. De bor på Beitostølen, og selv om det er herlig på fjellet både sommer og vinter, så synes de jo at det er deilig ved sjøen også. Glitrende bølger, sol og varme.


Så mens vi satt i det koselige kjøkkenet deres en kald oktoberdag og forspiste oss på rakfisk og lefse, så la vi planer om at til VÅREN, i deilige, varme mai, da skulle de komme til Vestfolds solfylte kyst og nyte godt av strender........ 



........varme svaberg og fjerne måkeskrik. Steder som Stavern, Kjerringvik, Ula, Nevlunghavn og Helgeroa skulle besøkes med niste og kaffe. Vi skulle vise fram svabergene der Odd Nerdrum har huset sitt. Vi skulle spise reker på Rakke.


Men hva skjedde i MAI?? Jo, da regnet det. Og regnet. Og regnet.
Besøket ble utsatt til bedre tider. For eksempel helgen 26. til 28. august 2011. Og det er nå....





Ettersom det er over 4 timers kjøring hver veg mellom Beitostølen og Larvik, så fant våre gjester ut for andre gang at besøket i Larvik skulle utsettes. 
Ingen utforsking av lokale svaberg......


Ingen turer på strendene......



Jeg får ikke vist fram det nye skjermbrettet fra IKEA.....



Vi får ikke spist deilig hvalbiffgryte med fløte og tyttebærsyltetøy.....



...og masse løk!!



(Vi får ikke spist det sammen, iallefall. VI har spist deilig hvalkjøtt i dag, og lurer på hva de spiser på Beitostølen?)

Drikkevarene var satt til kjøling....


Der står de ikke lenger.


Gjestene våre skulle hatt med deilig flatbrød fra Valdres.


Vi hadde kjøpt inn våre lokale varer, som rekesalat fra Delikat.....


...og  mye annet godt. Vel, kanskje det blir fint vær NESTE sommer. Da håper jeg de kommer.
Enn så lenge har vi nok mat i kjøleskapet, iallefall.


Nå står gjestesengene ferdig oppredd og tomme.....



God helg til alle på Beitostølen!!




EPILOG:


Mannen i huset: "Å fy søren, det var godt vi ikke fikk gjester i hælja!!"

Rosesommer: "Hæ? Åffer det??"

Mannen i huset: "Jeg trur oppvaskmaskinen har tatt kvelden....."



Ny oppvask maskin er innkjøpt.
Kommer til mandag.

Butikkmannen: "Denne er den stilleste maskinen fra Bosch."

Rosesommer:   "Det gjør ikke noe om den ikke er så stille. Vi behøver ikke å være på kjøkkenet mens maskinen går. Og den er 2.000 kroner dyrere enn den andre modellen."

Butikkmannen: "Den har egen holder til vasketabletten, så ikke tabletten faller ned i bunnen av maskinen. Dette er MEGET viktig."

Rosesommer: "Vi bruker bare oppvaskpulver og glansmiddel på flaske. Mye billigere. Og denne er jo 2.000 dyrere."

Butikkmannen: "Ja, men den har regulerbar høyde på øverste skuff. Og pinnene i nederste skuff kan legges ned. Meget kjekt!"

Rosesommer: "Vi har aldri hatt behov for det tidligere. Og det skulle igrunnen bare mangle, for den er jo 2.000 dyrere."

Mannen i huset: "Kom til saken; hvor fort kan vi få den?"


(Rosesommer har nå billig oppvaskmaskin og 2.000 kroner til overs....)



14 kommentarer:

Shy sa...

Ja akk! mange som har hatt detslik i år. Vi har venta og venta på det gode varme veret som Trægde alltid melde.
Stilg det skyggebilde i sanden. Til neste sommar skal eg kopiere den ideen, for DÅ vert det fint ver!

sylvia sa...

hei,
ja er mye av det samme her,
men vi å håper på en bedre sommer 2012, så kommer nok gjestene på løpende bånd,
ønsker deg en fin helg,
klem fra sylvia,

Anonym sa...

Ja, det var tider, det....med Trægde. Alltid fint vær, da!
Rommet til vasketabletten hos oss var i stykker så jeg kasta den bare inn i maskinen. Funka fint, det ;)
Det er lite de bråker uansett, de nye maskinene.
Standhaftig dame, du ;)
Kos deg med oppvasken mens du venter....

Silje Kristin sa...

Noen som var ivrig på å få solgt dere en dyrere oppvaskmaskin enn nødvendig ja :P

Har ikke vært sommervær her heller, tror ikke jeg på mine 26 år har opplevd en så grå og trist sommer som nå..
Får håpe det blir supervær neste sommer, og ikke minst en fin høst framover nå!

Silje Kristin sa...

Ups, skulle også ønske deg en super helg :)

klem fra meg :)

Ingrid Tunheim sa...

Nå har du 2000 kroner å bruke på noe kjekt til deg selv siden det var du som sparte dem.....og kjempestilig skyggebilde i sanden.

Anonym sa...

Hei.Har ikke vært så veldig fint på Nordvestlandet i sommer heller litt opp å ned.Varmt å godt nå i August håper høsten blir fin.Elsker høstfarger jeg da men ikke kjekt vis det bare blir regn.Ønsker deg en riktig fin helg videre.Klem fra Bodil.

Noatunfrua sa...

Hihihi! Du kan å skrive morsomme historier!

Synd det ikke ble besøksvær, da.. Lykke til neste gang! :)

Klem!

ELIN sa...

Huff, ja det sommerværet i Norge, ikke lett å bestille fin været når man ønsker det. Godt du har 2000,- til overs da ihvertfall hi hi. God historie. Ha en fortsatt god helg. Klemmer fra Elin

Gela sa...

Hej roligt att hitta in hit till din fina blogg. har själv varit på Beitostölen några gånger även gått Besseggen det var häftigt. Flatbrö är ej dumt. Ha en fin fin dag/Gela

Smykkas sa...

Klart jeg husker Trægde. Det gjør vel alle som har levd et stykke tid.

Ja, det har vært mye regn i sommer, og slik var det faktisk i fjor også. Da ble høsten veldig fin, så vi får satse på mange flotte høstdager.

Hva skal du bruke pengene til da?

Klem

emblas-kanel sa...

Ja, jeg husker koselige Trægde :-)
Så synd at besøket ble utsatt igjen, men når du en gang kommer, neste sommer....
Så hyggelig at du ville være med på min giveaway, det setter jeg pris på og så oppdaget jo jeg den fine bloggen din. Ha en fin mandagskveld, så håper jeg godværet kommer.
Klem :-)

Bondekona sa...

Jeg husker ikke Kristian Trægde..
Men så er ikke jeg en hukommelsesperson heller..

Anette - Opalveien - sa...

Hei. Beklager det med følginga.. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med det, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke legge meg til nye blogger for tiden. Legger meg til, får beskjed om at jeg nå følger ... , og så bare detter bloggene ut igjen.. Noen gode ideer..?

Related Posts with Thumbnails