fredag 12. august 2011

Pay it forward



For en dag!!


Denne fredagen har det skjedd litt av hvert rundt oss.
Det begynte med at min mann sto opp grytidlig for å kjøre barnebarnet sitt til flyplassen. Tenåringsjenta skulle besøke tante på Vestlandet, og bestefar stilte som sjåfør. (Datteren: "Pappa, hva skulle jeg gjort uten deg!" Smisk, smisk.)
Da han var ute av senga, så snudde jeg meg rundt, breiet meg skikkelig i dobbeltsenga og sov til sjåføren kom hjem igjen ved 9-tiden.
Jøssenam, så deilig det er å våkne UTHVILT for en gangs skyld!


Det er vel ikke bare jeg som har sovet dårlig de siste ukene. Verden har ikke vært helt god, og det er det nok flere som har merket, vil jeg tro.


Men denne natten hadde jeg sovet godt, og våknet til en fredag full av håp og energi.
Mens jeg smurte noen brødskiver til frokost, sa jeg til mannen min at idag ville jeg ringe en enslig venninne som har skadet armen og spørre om jeg skulle hjelpe henne med noe. (Alt blir plundrete med en arm, og ingen bilkjøring heller.)


Og gjett om hun ble glad! Hun hadde ikke handlet ordentlig på 2 uker! Så da ble det lunsj hos oss, litt prat og handling. Og litt småhjelp i hjemmet hennes. Det var dagens FØRSTE gode gjerning.


Men det er mer!
Vi kjenner en ung dame som er på jakt etter jobb, og har sagt ifra til folk vi kjenner, at kanskje de trenger en vikar eller noe, og burde kontakte henne. Hun er arbeidsom, snill og grei.
Og hva skjedde idag?! Plutselig var det akutt behov for hjelp et sted, og etter en hektisk dag med kjapt intervju, så skal hun på jobb mandag. Foreløpig for en uke, men da er hun igang, og får prøvd seg og vist sine ferdigheter. Hun kom innom oss etter intervjuet, og jeg tror jeg fikk 3 klemmer!!


Og jeg vet ikke hva dere opplever, men det er ofte sånn at det lønner seg å være grei, og vår tur kom også:
Naboen hadde en halvfull henger med kvist, og dukket fram over gjerdet og spurte om vi hadde noe vi ville bli kvitt? Hengeren ble plassert ved porten vår, og vi dukket inn i bringebærbuskene og klippet og klippet. Og det beste? Mannen min ble så inspirert at han klippet og ordnet i hagen i hele ettermiddag. Har jeg fått omvendt ham til å bli en skikkelig Hagemann, tro??!


Har du gjort noe snilt idag? Hvis ikke, så er det ikke for sent imorgen......






7 kommentarer:

ELIN sa...

Så herlig! For en flott dag :) Det ordner seg alltid for snille piker...og gutter hihi. Ønsker dere en flott helg! Klemmer fra Elin

Anonym sa...

Herlig innlegg !
Og en nyttig påminnelse om at det ikke koster all verden å være hjelpsom.

Noatunfrua sa...

For et herlig innlegg ♥

Ingrid Tunheim sa...

Snille gode deg... og man høster som man sår....

Bustenellik sa...

De som har deg i sin nærhet, er heldige mennesker :-) Fortsett det gode arbeidet :-)

-Sanna- sa...

Juhu....
Fint du er snill så det monner.
Jeg orker ikke være særlig snill om dagen.
Nå har jeg jobbet så hardt i det siste, at jeg fortjener ferie. Og det får jeg, selv om jeg ikke er snill....

Rose Garden Malevik sa...

Fina rader :)
och rosor :)
nu startar partysäsongen igen.....
så missa inte


S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

VÄLKOMMEN :)
Håkan

Related Posts with Thumbnails