mandag 6. august 2012

Sniler og krokodiller

Du undrer kanskje litt på tittelen over her. Ikke så rart, men når en har Crocodile Dundee boende i nabohuset, så kan litt av hvert skje.


I nabolaget her har vi gått sammen og spleiset på Nemaslug mot sniler. Vi samler inn, mixer, dypper og dreper. Så legges de døde, Nemaslug-infiserte snilelikene på skyggefulle plasser som åte for ufangede sniler.

Dette har vi holdt på med noen uker nå, men naboen ved siden av oss har bare plen og ingen blomster foran huset, så der er det jo ingen sniler. Ingen mat å finne der. Så han er altså ikke med på denne snilemassakeren.

Hver kveld går jeg minst en runde i hagen for å samle inn sniler. Ved halv 12-tiden er det mørkt, og lommelykt medbringes. Det er en effektiv måte å finne dem på. De glinser så fint i lampelyset.

Men stadig vekk har jeg funnet noen vingummi-krokodiller liggende på plenen.

Den første gangen trodde jeg noen hadde kastet noen over gjerdet fra fortauet utenfor. Hvorfor skjønte jeg ikke, men jeg puttet dem bare i søpla og tenkte ikke mer på det.

Etpar kvelder senere lå det flere på plenen. Herlighet, er det skjærene som har funnet en gjenglemt godtepose og tror det er mat, og så slipper de dem fra nebbet når de sitter i trærne våre?! Vel, det var sikkert forklaringen, så i søpla igjen.

Noen kvelder senere: Skjærene hadde vært der igjen.

Sånn fortsatte det med noen dagers mellomrom, men da jeg etter to uker FREMDELES fant krokodiller på plenen, så burde det vel ringt en bjelle eller to, ikke sant??



Selvsagt var det naboen vår som med jevne mellomrom hadde kastet krokodiller over til oss fra en kjempepose han hadde fått tak i (utgått på dato).

Selv da han kom en kveld og spurte høflig hvordan det gikk med snilefangsten tok jeg dette som genuin interesse og vennlighet overfor en plaget nabo.

Hva avslørte ham til slutt? Jo, samme kveld gikk han hjem, og jeg HØRTE han gikk langs gjerdet mot oss. Like etter fant jeg to helt friske, fine krokodiller på plenen. Først DA skjønte jeg sammenhengen.

Og til mitt forsvar så er naboen snart 70 år, og jeg kunne vel ikke i min villeste fantasi tro han lå på lur med en diger godtepose!

Men jeg burde jo skjønt det. Det er ikke første gang han lurer meg. Sjekk HER og HER hvis du vil lese om hans tidligere lurerier.


Men mitt fokus har som du skjønner vært på SNILENE. Lar meg ikke distrahere av noen skarve krokodiller. Bryns Blomster i Porsgrunn har vært vår leverandør av Nemaslug. Men på lørdag kjøpte jeg den siste pakken, for jammen har den Engelske produsenten leveringsproblemer!! Huff og huff, og nå som vi skulle sette inn nådestøtet utover den våte høsten.



Men det har hjulpet!! Aldri har blomstene mine vært så lite snile-oppspist.


Favorittbedet mitt her i skyggen:



Ha en fortsatt fin uke. Nå må jeg ta meg av disse rakkerene før de stikker av......


6 kommentarer:

Line Elisabeth sa...

Hehe artig nabo du har, du får finne på noe lurt å lure han med;)
Nydelig blomsterbedd du har, her er en dame med grønne fingre skjønner jeg;)

Ha en fin uke!
Klem Line E.

Ingrid Tunheim sa...

Godt å høre at skøyerstreker ikke har aldersgrense..... Og nydelig bed har du.

-Sanna- sa...

Moroklump den naboen din.
Og de forbaska sneglene er ufyselige.
Her på vestlandet er de i ferd med å overta alt av hager og friområder.
En venninne i et byggefelt nede i bygda,kan plukke mange hundre stk på en kveld. De kan ikke ha noen dører åpne, da kommer de inn. Og de kryper oppover veggen og inn vinduer.
De er også å finne her oppe i grenda, for bygdafolk har hatt en tendens til å kjøre hageavfallet sitt hit opp i "ødemarken".
Jeg er glad jeg flytter i blokk.
Da får jeg en 25m2 hagestue i 4. et. og ingen snegler.
God sneglejakt til deg.

Anonym sa...

hahahahahahahahahahaha du må pønske ut noe tull tilbake til han der altså. hahahahahaha

Krokodiller som ikke er utgått på dato er veldig gode forresten ;)

Bondekona sa...

Hahaherlig!

Lykke til med sneglene.

anne marie sa...

For en herlig nabo:)
Sitter fremdeles og humrer over tomathistorien:)

Related Posts with Thumbnails