tirsdag 9. juli 2013

Dyr i hagen

Jeg liker å mate spurvene som bor under takstenene hos naboen. De har nemlig reir der, men kommer over gjerdet til oss for å spise, og de drikker og bader i fuglebadene våre.

Men jeg kan ikke fóre dem med solsikkefrø, for da søler de så fælt med skallene.

Villfuglfrø fungerer om vinteren, for de posene inneholder bare noen få solsikkefrø, men på sommeren blir det søl ved fóringshuset, og skallene fyker overalt rundt inngangspartiet vårt.

En periode nå har jeg tatt med skalker fra brødskjæremaskinen på lokalbutikken min. Dette brødet er populært hos mine fuglevenner, men bitene blir for store for småfuglene samme hvor mye jeg deler dem opp. Da slipper de dem ut av foringshuset og ned på bakken. Og hvem kommer da!!???

Jo, da kommer MÅKENE.

Men nå har jeg funnet løsningen. På REMA har de nemlig slike halvkilospakker til 19,90:


Nå drysser jeg fuglefrø på bakken, for egentlig liker spurvene best å spise der. De sloss litt i fóringshuset, men på bakken går alt fredeligere for seg. Disse frøene er så små at verken måker eller skjærer ser dem.



Og de koser seg skikkelig. Ofte er det en gjeng på 30 stykker som underholder meg mens jeg ligger henslengt i hengekøya.

De bryr seg heller ikke særlig om at vi holder på med litt vedlikehold av huset:



Kanskje jeg skjemmer dem bort? 




4 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

Ja, tror du skjemmer dem litt bort, men gjør det noe? Fugletitting fra hengekøya er jo fred for sjelen og da kan de vel skjemmes bort litt.

Eva Helen sa...

Å, så vakkert! Det er bra, å passe litt ekstra på småfuglene :).
Kos deg med i sommer!

Anonym sa...

Å nei gjør det noe da??? Bare koselig det. Det er så koselig å se på. Bare ikke det kommer kattepuser og skal jakte da???
Tenkte på det med brød, det går kanskje an å male opp brødet så det blir bare smuldrefrø av det også? Men måkene tar kanskje det også?

RoseSommer sa...

Godt forslag om å male opp brødet, Koselig Koselig, men dette HAR jeg prøvd en periode. Resultatet: "Kverna" mi brant opp motoren, så jeg måtte kjøpe ny. Fant ut at det ble litt dyr fuglemat hvis tørre skalker skulle ta den nye også. Men så lenge det gikk bra så var dette en super løsning.

Related Posts with Thumbnails