onsdag 17. juli 2013

Hjemmebrygget øl

I sommer har jeg gjort noe uvanlig; jeg har brygget øl. Hjemmebrygget øl laget av Tomtebrygg.

"Jøss, er det jul alt", sier du kanskje, men faktisk så var det vanlig da jeg var barn at det ble brygget øl  til slåtten også, og ikke bare til jul.


Men det hører jo med til sjeldenheten nå at noen faktisk brygger øl til jul. Iallefall i min omgangskrets.

Men jeg husker hvor godt at det smakte herlig med kaldt øl fra kjelleren når en var svett, varm og tørst på en glohet julidag.



Mine foreldre drev gårdsbruk på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu"-måten, så det var mye hardt kroppsarbeid på oss alle til de pensjonerte seg i 1986.

En gang på slutten av 60-tallet (tror jeg) ble det vanlig å kjøpe appelsinsaft, så da hadde vi med oss saftflasker "i jordene" som ble lagt i skyggen sammen med et pledd. Gjett om disse pausene var deilige!?! Og ingen så ut til å savne ølet. Kanskje bortsett fra meg.

Jeg har alltid synes hjemmebrygget øl er litt for søtt, så jeg har forsøkt å kutte bittelitt ned på sukkermengden. Det fungerte ganske greit, men jeg blir visst sittende med deg alene, for alle rundt meg synes ikke noe om det i det hele tatt. SKÅL!





2 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

Hmmm... det er nok litt spesielt ja med hjemmelaget i disse dager. Jeg liker ikke øl så det hadde nok fått stå i fred for meg også.

-Sanna- sa...

Tomtebrygg er herlig.
Da ungene var små brygget vi i to omganger. En med ekstra med sukker, da ble det litt mere sus i det!
Den andre delen fikk ungene!
Flink du! I dag hadde jeg ikke giddet!
Klem fra et særdeles regnfullt Bergen.

Related Posts with Thumbnails