onsdag 10. juli 2013

Hagegleder - Juli 2013

Nå er det en herlig tid for en som liker å stelle i hagen. Jeg trekker stadig fram telefonen og tar bilder jeg kan glede meg over til vinteren når det snør og er kaldt. Det har vært en fantastisk temperatur på Østlandet noen dager nå, og værmeldingen melder bare sol så langt øyet rekker. Dette blir bra!

Naboen har dratt på ferie, og jeg henter posten hos dem. Rett ved postkassen har de dette litt "ville" bedet, som nå er på sitt aller fineste:


Klikk gjerne på bildene, så blir de litt større og tydeligere. 


Denne nelliken er nesten selvlysende i sola: 


Nå er det tiden for å lage buketter av blomstene i hagen. Frokost spises ute, og noen blomster nytes på  nært hold:


Men nå kommer jeg til noe som har vært en stor "hagesorg" for meg i år. Vindrueranken mine som har vokst oppover rosebenkene i hagen i noen år nå har stått tørr og trist. Jeg har ikke gitt den opp, for den har alltid kommet med skudd mye senere enn alt annet i hagen.


Men nå skriver vi altså JULI, og det får da være grenser til tålmodighet! I likhet med roser og andre ting som vinteren har tatt knekken på, så innså jeg at dens dager var talte, og jeg bestemte meg for at jeg ikke ville plante en ny drueranke. Jeg har nok ingen plass i hagen som er lun nok til druer.
Sukk.


Men så, under over alle undre, idag 10. juli fikk jeg plutselig se dette:


Et nydelig, lite skudd nede ved bakken. 
Herlighet, så glad jeg ble!!! 


Og litt senere hadde jeg en annen fin hage-opplevelse. Da luket jeg i bedet langs veggen, og til min glede fikk jeg se at i det borterste hjørnet, klemt inn mellom en floks og en busk med brudespirea sto disse høyreiste plantene. Hva i all verden er dette?

Jeg mener å huske at jeg kom over noen billige stauder ifjor høst, men jeg mener også at snilene spiste opp de stakkars nykommerne ganske fort. Men denne har visst overlevd, og jeg vet ikke hva det er!! Jeg trodde det kanskje var en gigantisk Kongelys, men finner ingen bilder på nettet som ser ut som denne. Kanskje noen vet hva den heter?

Og noe som var litt spesielt var at den sprang ut VELDIG FORT! Jeg holdt som sagt på med luking i bedet, og planten sto bare med knopper. Så PLUTSELIG hadde den sprunget ut. Jeg skvatt litt, jeg.


Ha en fortsatt god sommer........i hagen eller et annet fint sted!


2 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

God sommer til deg også.... Det er så nydelig nå når blomstene står i full flor og gleder oss både i hagen og langs
veikanten. Herlig og måtte det vare leeeeeenge!

Anonym sa...

Det ville bedet var utrolig fint da, nice :)
Jeg liker litt sånne ville sommereng typer av hager også.
Alt behøver ikke være så frisert synes jeg :)

Det er så deilig nå, jeg koser meg nesten glupp forderva for å si det sånn hahahaha ;)
Og ferien min er så vidt i gang, det er så deilig :)

Hagen vår (eller skråningen da) er litt sorry i år pga byggingen vi har holdt på med her nå, men vi skal ut til Gjennestad litt senere i høst og finne nye store stauder som skal plantes, vi skal ha bark også. Vi gjør det enkelt. Det jeg gleder meg til er å finne nye tulipaner som skal plantes rundt omkring i skråningen sånn at våren føles litt ekstra. De tulipanene vi har hatt har begynt å bli så gamle nå at de kommer færre og færre.

:)

Related Posts with Thumbnails