tirsdag 15. mars 2011

Flere bilder fra Cambridge

Nå har det gått noen dager siden vi pakket ut etter Cambridge-turen vår. Forsåvidt ikke verdens største jobb, for vi hadde bare hver vår lille ryggsekk med oss på mandag-til-torsdagsturen vår.

Ryanair har billige turer vi benytter oss av, og denne turen kom på kr 795,- t/r for oss begge. Men da hadde vi ikke koffert som sagt, for det koster ekstra.

Men er en ikke jålete, så går det fint å reise i bekvemme fritidsklær som både kan bli litt småskitne og som er enkle å skylle opp.

Da vi dro hjemmefra var sekkene våre sånn passe fulle. "Men skal du handle noe da?" spurte mannen min. "Det er jo ikke så mye plass i sekkene."

"Jeg er egentlig ikke så glad i disse klærne, så de kan jeg igrunnen kaste når vi skal hjem", smalt jeg tilbake. Der tenker jeg at jeg fikk stoppet kjeften på min shopping-allergiske ektemann!

Så med sekker med bruttovekt på henholdsvis 3,5 og 4,5 kg, så dro vi altså avgårde, og i min sekk hadde jeg til og med en tykk paperback jeg aldri rakk å åpne engang! (Grunnen var kanskje at på rommet var det en fin TV, og på den sendte de massevis av britiske program. Kjempegøy! (Vi har kabel og BBC hjemme også, men her var det så mye annet å se. En kanal som heter Yesterday med massevis av historiske ting, f.eks.)

Men bittelitt shopping ble det jo. Jeg vil ikke si at Cambridge var så voldsomt interessant sånn shoppingmessig, men det synes jo ikke jeg London er heller, så der har du meg! (Med tynn lommebok.)

Så hva kjøpte jeg?

Ja, dett var dett! Det var vel igrunnen alt jeg kjøpte, bortsett fra noen kjempegode sandwicher som vi spiste på flyet hjem.

Og tallerkenene er egentlig dessert-tallerkener! Men de er akkurat passe å spise lunsj på, og ettersom jeg har tekopper og små asjetter fra før, så vil dette bli fint på bordet i vår og sommer.

Men jeg fikk bare med meg 4 tallerkener hjem, så igår klarte jeg ikke å stå imot; da bestilte jeg 4 til hos fru Kidston. Så om et år eller to så kan det kanskje se slik ut i oppvaskmaskinen vår:

Totalt sett var Cambridge-turen en frisk avstikker som ikke tok så mye tid, og som ikke ble spesielt kostbar. Min mann fikk besøkt Imperial War Museums avdeling i Duxford hvor de viser fram uante mengder gamle fly. (Linker ikke. Antar ingen av dere bloggedamer er spesielt interessert. Men henger en ektemann over skulderen deres og sikler, så send meg en email, så skal jeg forklare mer om stedet og hvordan en kommer seg dit. Og en hel dag må beregnes på dette besøket.)

Her er ETT bilde fra Duxford. (Jeg synes det var veldig interessant, men jeg er vel ikke helt normal til dame å være.)

Hotellet vårt lå en halvtime unna sentrum av gamlebyen i Cambridge. Overalt var det kaféer, barer, puber og restauranter i alle varianter. Rett ved hotellet vårt fant jeg mitt favorittsted; Frankie & Benny's.

Bildet har jeg lånt fra nettet, for dette er en kjede som har ganske likt interiør overalt. Dette bildet viser litt av hva de ønsker å etterligne; et sted i Amerika, fra 50-tallet med myke skai-seter, respatex og 50-tallsmusikk. Maten var litt bob-bob, og uten krydder og spennende tilbehør (som overalt ellers, egentlig), men stemningen var topp. Her var det barneselskap (- som avsluttet ved 10-tiden!), ungdom og voksne i skjønn forening.

Våren hadde bare såvidt kommet til Cambridge. Kjølig i luften. Den siste dag hadde vi på Devolds ullundertøy, og da var det passe. For noen var det visst ikke nødvendig med ullundertøy:

Igrunnen slutter vi aldri å forundre oss over britenes klesstil. Selvsagt er det mange som går i ordentlig yttertøy, støvletter og har både lue, skjerf og vanter. Men de fleste gikk meget ufornuftig kledd i forhold til vær og temperatur. Nesten alle som var ute og jogget hadde noen ufikse, korte shorts og t-skjorter. Og dette var kl 8 om morgenen i 10 grader. Den dagen det var sol og 12 grader så vi flere med shorts og slippers vandre omkring. Og disse stakkars skoleelevene i uniformene sine, da! De var jo alt for tynnkledd, og noen i korte bukser uten strømpebukser. Nei og nei.

Vel, som sagt var det ikke så varmt at det gjorde noe i UK, så tror jeg egentlig våren kom dit forrige tirsdag da vi var der. Alt var liksom helt i startfasen. Det hadde kommet opp litt løkplanter:

Den ene dagen var det overskyet, tok vi altså på ullundertøyet vårt og vanter. Da var det akkurat passe å vandre rundt i sentrum av Cambridge og se på de flott bygningene, universitetene og kirkene.

Her kommer noen flere bilder:

Det hadde nok ikke gjort noe om myndighetene hadde fått litt orden på plakat-reglene i Cambridge, for  det hang skjemmende plakater overalt. Ikke så rart, kanskje med så mye aktive studenter i byen.

Sykkel var populært. Det er jo så flatt og fint der, egne sykkelfelt og trange gater.
Helt perfekt for en tohjuling.

Dette gamle treet med løkplantene under; kan det bli vakrere.
Sorry for litt blekt bilde.

Jeg antar at det ikke er alle turister som ganske enkelt tar bilde av grønt grass,
kun fordi det er GRØNT!

Sånne båter heter PUNT.  Drives fram som en gondol.

Her er bakre inngang til Kings College.
Ingen adgang for turister der.

Jeg tok et bilde av denne fine gangveien og løkene.
Men her var det bare studenter og ansatte som fikk gå.

Vi fikk bare se på avstand......
Men en kan kjøpe billetter til kapellet halv 6 hver kveld.
Da er det korkonsert der, og det er visst populært.
Vi var slitne innen da, så det ble ikke noe denne gang.

Finnes det noe bedre enn nye skudd!!?

Utenfor et college fant vi denne porten.
Ser dere glasset i midten?
Det er en konveks linse som gjør at
en kan se store deler av hagen gjennom den.

Jeg bøyde meg utenfor porten og tok dette bildet.
Her var det ryddig og fint, og varsler om at det vil bugne
av både det ene og det andre om etpar måneder.

Enda en vakker port.
Ser dere rekkverket innenfor? Det går over elven, og jeg skal vise det nærmere.....

Blir litt sugne på sånne hekker og busker.
Da bør vi vel strengt tatt plante en hekk hos oss først....

Storslagne greier.
Bygget på 1300-tallet, visstnok.

I britiske filmer ser vi jo ofte sånne inngangspartier fra college. Her er det en "Porter" som passer på
Døren inn til venstre går inn til et moderne kontor hvor hyggelige menn holder til i virkeligheten også, - ikke bare på film.
(Eller egentlig er sånne portere ofte mordere i de engelske filmene jeg har sett.)

Og jeg blir andektig når jeg ser den nedslitte terskelen inn til porteren.
Her har det gått folk i noen hundre år.

Her er vi inne i et lite kapell på et college, og på en av benkene var dette risset inn.
Ingen skal fortelle meg at dette ble skrevet i 2006!
Denne fonten er ikke helt moderne.

Det er så vakre bygninger overalt.
Jeg kommer igjen i september.
Håper dette treet beholder noen blader til jeg kommer!!

Frokostene i Storbritannia er alltid en hyggelig opplevelse.
Egg og bacon smaker topp.
De fete pølsene kan jeg unnvære.

Til slutt viser jeg noen rosa vesker jeg IKKE kjøpte.
Dette er ikke fra Cath Kidston. Der fikk jeg ikke lov å ta bilde inne!!

Vel, da har jeg ikke flere bilder fra Cambridge.

Men fortvil ikke; igår bestilte vi en tur til Polen i april. Da skal jeg vise en haug med bilder igjen!!
(Dette er til dere utholdende som faktisk har hengt med HELT TIL SLUTT!!)