søndag 14. juni 2015

Syd-England mai 2015 - Del 8 (siste del)


Nå viser jeg siste rest av bilder fra Englandsturen vår. Her kommer det litt av hvert. 
Vi begynner med STONEHENGE:






Jeg har vært på Stonehenge før (ca 30 år siden), og den gang lå kundesenteret rett ved siden av, sånn cirka en hundre meter unna steinene. Nå lå det så langt unna at vi kjørte i 5 minutter med en skyttelbuss til selve stensettingen. 

Jeg ble ikke så imponert over Stonehenge for 30 år siden, og denne gang var det enda mindre interessant. Men det er jo bare meg. Mannen min synes det var kjempeartig å være der!

Forrige gang ble jeg litt skuffet over en vei som dundret forbi, og dette kundesenteret som lå så nær. Denne gang hadde tofelts-veien blitt til firefelt, og det hadde kommet enda en vei der tror jeg, for den husket jeg ikke fra forrige gang. I tillegg var det jo mye, mye mer folk der nå, og anlagte gangveier rundt stenene. Det er jo supert at de nå har fått bedre utstyr, georadar og sånt, som kan kartlegge mye mer av det som finnes i området.

Her ved besøkssenteret var det satt opp hus som viste hvordan de bodde, de som bygde og brukte Stonehenge:


Det regnet mens vi besøkte Stonehenge, så det ble ikke så lenge vi hang rundt steinene. Det ble kaffepause og Stonehenge-kaker på oss istedet.


Jeg skulle gjerne besøkt et annet steinsettingssted i England: AVEBURY. Det stedet er Europas største stensirkel, 4-5000 år gammelt men dessverre ikke i nærheten så kjent som Stonehenge.

Et annet viktig sted vi besøkte var Salisbury. Her er det en kirke som visstnok er veldig spennende. Den best bevarte originalen av Magna Carta (det finnes bare 4 igjen) oppbevares der.  Det er en avtale fra middelalderen mellom kongen, adelen og de geistlige. Den sees som grunnlaget for Englands parlament (undertegnet år 1215). 

Men vakre kirker finnes det både her og der, så vi brukte ikke så mye energi på dette stedet. Men jeg tar det med, for kanskje andre gjerne vil besøke stedet, og da vet dere at Albatros altså kjører innom der.



Siste natten overnattet vi i Bournemouth. Det var et skikkelig "Hotell i Særklasse"-hotell. Men beliggenheten var det ikke noe å si på. Det lå 5 minutter fra stranden. Eller UTSIKTEN til stranden. Det var uendelig lange trapper ned dit, og som dere ser av bildet; et skikkelig regnvær kom drivende mot oss. Så vi beundret stranden herfra:


Så gikk vi tilbake til hotellet og la oss tidlig som vanlig. Vi sluknet gjerne kl 10 om kvelden på denne reisen. Det er utrolig slitsomt å være på en sånn tur! Mye å se og forholde seg til, mange mennesker rundt seg hele tiden, og mye gåing, - iallefall for oss som travet mye i vei på egenhånd.

Den siste dagen besøkte vi Historic Dockyard i Portsmouth. Dette var et spennende sted med mange fine skip. Vi hadde litt andre planer for dagen også, så vi valgte å bare besøke en av båtene, og det ble Lord Nelsons HMS VICTORY: 





Lord Nelsons hengekøye.......


Offiserenes hengekøyer...


....og mannskapets køyer. 


De hadde med seg høner ombord for å få egg. Fine bur:




Og her på dekk var det altså at Lord Nelsom falt. Litt rart å stå her:





Men som sagt, vi brukte bar litt tid på båtene, for vi hadde lyst til å besøke D-dagsmuseet vi visste fantes i Portsmouth. Vi spurte en drosjesjåfør hvor langt det var dit, og det var bare 6-7 minutter å kjøre. Så da fikk vi sett det broderte teppet du kan lese mer om HER hvis du er interessert:


Dere har kanskje hørt om Bayeux-teppet? Jeg har vært i Bayeux, men det var SOL, så jeg gikk ikke inn og så på et gammelt teppe, nei!

Men i Portsmouth regnet det, så det var supert å tilbringe tid med dette kunstverket! Resten av det lille museet var også veldig bra.









Men etter å ha tilbragt en fin dag i Portsmouth var det på tide å kjøre mot flyplassen. 7 hele dager med massevis av inntrykk var over. Vi var veldig fornøyd med turen. Kan virkelig anbefales!

Men duverden så godt det var å komme hjem til huset og hagen! 




The End.

1 kommentar:

Ingrid Tunheim sa...

Jeg kan tenke meg at det var godt å lomme hjem, ja. Borte bra, men hjemme best! Men du all verden så mye fint og forskjellig dere har fått sett og opplevd.

Related Posts with Thumbnails