tirsdag 28. juni 2011

Vaktmesterassistent

Som noen kanskje har oppdaget, er det skoleferie for tiden, og familiens yngste på snart-10 var på besøk for å jobbe som vaktmesterassistent idag. Egentlig skulle vi hente kantstein og jobbe litt med noen fine kanter, men bestefaren tok bilen og forsvant, så Vaktmesteren og Vaktmesterassistenten tilbragte formiddagen med diverse nyttige aktiviteter som luking og Yatzy.

Mens jeg forberedte lunsjen vi skulle ha senere på dagen, ble Vaktmesterassistenten satt til å luke groblad og løvetann i plenen ved trappen. Men da jeg tittet ut, så jeg Vaktmesterassistenten som en slapp figur på en stol beskjeftighet med lite engasjert småhakking i gresset.
Men ettersom jeg er smart nok, så sa jeg "Du får 50 øre for hver rot du drar opp".



Og NÅ ble det fart i lukingen!! Uhumsheter forsvant oppi kurven i et rasende tempo. Vaktmesterassistenten regnet ut dagslønnen fortere enn meg, men jeg skjønte at dette kunne bli dyrt!



Regningen på 131 røtter ble hengt opp på kjøleskapet, og lønnen utbetalt. Billigere enn Roundup, fant jeg ut. Får ta oss råd til å slippe ham ut på den store plenen neste gang. Vaktmesterassistenen fikk iallefall en brukelig timelønn med det tempoet han utviste.



Men så var det tid for avslapning i hengekøya, og ettersom Vaktmesterassisten viste seg å være så flink med tall, så ville kanskje dette være noe for ham:



Sudokuen i VG fra søndag ble nesten løst ved felles innsats, men ettersom det nærmet seg lunsjtid ble Vaktmesteren sendt inn for å lage lunsj. Og lunsjen besto av Vaktmesterassistentens favoritterett (nest etter taco); Salma-laks, kokte poteter, agurksalat og en stor mengde rømme. (Bortskjemt??)


Men da jeg kom ut med maten hadde sudoku-løsing blitt avløst av mindre ærbødig pynting av den royale familie i samme avis........



Etterhvert kom bestefaren hjem med bilen, og stein ble hentet.


Vi var borte en stund, for der vi handler stein er det så koselige folk! Og sånt tar tid.
Men vi kom da omsider hjem og da satt Bestefaren så fin og opplagt i sola og ventet på stein å jobbe med.
Men rundt hjørnet avslørte denne seg:

En liten hvil i skyggen har visst noen rukket!

Men steinene ble lagt på plass, og det ble riktig så fint:



Vaktmesterassistenten ble etter arbeidsdagens slutt hentet av familien for å dra på båttur m/krabbefiske, og freden og roen senket seg igjen over plenen.

Ha en fortsatt fin uke!!

8 kommentarer:

Noatunfrua sa...

Det var vaktmesterassistenten sin det! :) Genial ide med 50 øre pr ugress, da :)
Skal si dere koser dere!

Ha en fortsatt finfin uke!
NÅ har jeg ferie i 12 dager! Hurra!!
Klem :)

Bondekona sa...

Utrolig hvordan litt lønn setter fart på disse assistentene.
;)

sylvia sa...

hei,
men å kjekt da,
så flink en vaktmester,
skal si dere får gjort unna endel nå, deilig, å kantstenen ble flott!!
ha fortsatt gode dager, å ta deg en hvil titt å og ofte.
klem fra sylvia

Bustenellik sa...

Så koselig innlegg :-) Det høres ut som om dere har en dyktig vaktmesterassistent. Kanskje han vil komme hit og arbeide litt også? ;-) Ha en fin sommerdag!
Klem

Shy sa...

Ja, lønn må til!
mine yngste har også hatt ein tørn med å luke groblad.

Nostalgia sa...

He-he, kjekt med små assistenter :-)

Ser dere har fint vær å arbeide i..her er det bare regn og atter regn..

Ønsker deg en fortsatt fin uke !
Klem, Nostalgia

Anonym sa...

Tenker arbeidskaren din var fornøyd , og du også..
Har jobbe skikkelig idag..

Elisabeth sa...

Høres hyggelig ut med sånne vaktmesterassistentbarnebarn på besøk :o)

Related Posts with Thumbnails