tirsdag 21. juni 2011

I mine egne fotspor

Denne helgen har vi hatt besøk. Vi har vært ved sjøen en tur, for her i Vestfold er det jo herlig å kose seg langs kysten.
Men turen jeg så mest fram til var turen til mine hjemtrakter. Der jeg gikk i mine barnesko....


Men som dere ser har vi alle fått større føtter og både gummistøvler og tursko.

Den lille gården vi bodde på er nå noens feriested. Ved fjøsdøra, der utedoen er, sto den store rabarbraen vår. Nå er den borte....



Her er fjøsdelen, med møkkakjelleren under. Her har jeg spadd mange møkkalass. Med greip.....


Veien opp til naboen (- også feriested nå).
Gluggen oppe på låven vår sto oppe for å lufte høyet om sommeren, og der har jeg ofte sittet alene og balansert på en bjelke og kikket ut. Bare hørt på fuglesangen, snust inn sommerluktene og beundret utsikten. (Jeg var nok et rart barn.)


Innehuset er opprinnelig et  en-etasjes hus med tømmervegger. Det ble senere bygget en etasje til, og jeg skal fortelle dere at veggene i 2. etasje var IKKE isolert!

Nå blir det visst pusset opp her, men min mors blomsterbed langs veggen er for lengst borte.
Det lille vinduet øverst til høyre var ett av mine soveromsvinduer. Der var det svalereir under takskjegget, så jeg kunne åpne vinduet og se rett oppi et svalereir!
Min mor var fortvilet over fugleskitten fra disse reirene, og ville ha dem vekk.
Min far synes svalene strevde så med å få festet reirene, så han klatret opp i stige og spikret små støtte-klosser for dem.
Det var sånn jeg lærte hva "motstridende interesser" betydde.


"Det er deilig å sitte på tram" heter det i en sang. Og trammen i mitt barndomshjem med runde, fine kanter er fremdeles min favoritt.
Når en sitter på den, så ser en opp til naboen. Og mellom husene her hadde hestene sin hestehavn. Så der var det snaubeitet, og til venstre renner det en liten bekk så hestene hadde friskt vann hele tiden.



Nå gror det lupiner her, men da vi bodde her var det snauspist av kuene våre som beitet i området.
(Og fordi stedet ligger 450 moh så er sesongen litt senere her enn ellers i Vestfold/Telemark/Buskerud.)



Men etter litt vandring i min mors nå overgrodde have, så gikk turen til en fin rasteplass. Her er Skrimfjellene neste, og mobildekningen er fraværende. Bompengene og fiskekortene betalt....


Og så er det bare å nyte naturen, bruset fra bekken og ellers bare stillhet.....












God mat. Og akevitt.











Etter noen deilige timer i sola uten fiskelykke (- det visste vi jo, for det biter ikke før utpå kvelden), så dro vi til et av mine favorittfiskesteder. Nydelig natur, sol til kl 22.00 nå i disse tider, og garantert trytefangst!





Men det er nå engang sånn at sola MÅ gå ned før fisken biter. Men problemet er at da biter også noe annet; nemlig knotten! Mygg er til å orke, og kan skremmes bort med myggspray.
Men knotten er verre. Den biter ingenting på.
Så dette er IKKE  "Elg i solnedgang", men mannen min som tar det helt med ro på svaberget med fiskehatt med myggnetting mens han venter på fiskebett:






Men så gikk det som det pleier å gå; de andre pyset ut for knotten akkurat når fisken begynt å bite!!!
3 tryter fikk jeg halt på land før vi måtte gi oss og våre gjester søkte tilflukt i bilen.


Og alle var enige om at vi hadde hatt en fin tur.

(Og hvis noen lurer på hvor dette er, så er det Mykle i Buskerud, ved grensen til Telemark og Vestfold)

17 kommentarer:

Mona Christin sa...

Koselig tur. Moro å mimre fra barndommen. Rart hvordan alt forandrer seg fra hvordan man husker ting. Jeg kan ofte "savne" barndommen og tenke at det var mye koseligere før.

Ha en fin onsdag.

Klem Mona C

Anne Karins Mat og Vin sa...

Hei på deg!
Så utrolig kjekt det må være å gå i sine egne fotspor igjen. Det ser jo bare idyllisk ut der du vokste opp. Vi har også knott på hytta, spesielt på sensommeren. Jeg er ikke så plaget av det, men min mann blir spist opp stakkar. Det så ut til å være en herlig utflykt med vennene deres, sånne dager er gull verd!!
Kos deg med sommeren og lyse lange dager:))
God klem til deg!
Anne Karin:)

sylvia sa...

god onsdag morgen,
så koelig et mimre innlegg,
det er så nydelig i Siljan og Mykle,
syntes jeg kjenner duften av Mykle her,
men knotten kunne vi unnvært,
nydelig ute plass du har,
hyggelig å ligge i hengekøya der,
ja du kan glede deg til boken,
masse fint der,
ønsker deg en nydelig uke,
skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir oppdatert på dine innlegg,
står jo som din følger, må sjekke dette litt,
stor klem fra sylvia

Monica sa...

For en idyllisk plass :) Kan tenke meg til at her var det spennende å vokse opp, både dagene man ville nyte utsikten i ro og dagene man ville leke vilt!
Jeg HATER knott! Og mygg! Var på utefest sist helg, og jeg ser ikke ut på anklene og hendene, usj... Men, heller sol og knott enn regn :P
Takk for flotte bilder fra barndomsriket ditt :) Klem fra Monica

Bibbi sa...

Åååååååååååå, for et koselig innlegg!!
Kan nesten kjenne luktene følesene.....

Elisabeth OJ sa...

Fantastiske bilder av en fantastisk plass - vi bor i "Eventyr landet". Kjempeflott dokumentar på en fin fisketur!!

Noatunfrua sa...

For en fantastisk plass det må ha vært å vokse opp... Så idyllisk og vakkert! Flotte bilder :)

anne marie sa...

Kjenner jeg blir ganske nostalgisk her jeg sitter og leser:)
Om rabarbra og blomsterbed som er borte,og at andre bruker stedet som feriehus...
Nydelig innlegg♥

salige lavendel sa...

Dette så ut som et utrolig koselig sted, og spesielt for deg som har vokst opp der. Rart at det bor andre mennesker (om enn bare i ferier) i et hus man har så mange minner fra! Synes svalehistorien var skjønn jeg =)

Elisabeth sa...

Takk for turen tilbake til barndomstraktene. Syns jeg kjente meg igjen. Der er fra Myklevann ikke sant?
Så du er opprinnelig Telemarksjente du også, forstår jeg?

God helg!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Endelig hjemme igjen, men skulle vel egentlig gjort 1000 andre ting enn å sittet her! Vi reiste til Sjælland og kjørte hjem via Sverige, så det ble dessverre ikke tur via Larvik på oss hjem da! Men takk for tilbudet om en tur innom roseheimen! :-)

Så herlig å lese om ditt barndoms hjem, og bildene derfra! Likte veldig godt det du skrev om "motstridende interesser", ja, det var viktig lærdom det! Koselig lesing!

Ønsker deg en nydelig helg!

Klem Cathrine :_)

Shy sa...

Eg har ein slik plass eg også...Og der er også den jæv....KNOTTEN!! men eg gløymer liksom frå år til år kor ille den er ;)

Anonym sa...

Nå har jeg lest flere av innleggene nedover. Vært snarest innom tidligere, men skulle tilbake for kooosen :).

Må si uteplassen er lekker! Nydelige blomster og den hengekøya! Liker også å "sitte på kanten" med kaffekoppen :). Synes du det er greit å male på kurv? Kjøpte ett sett tidligere i slik bast. Det ønsker jeg hvitt. vet ikke jeg skal male eller prøve med spray.

Turen til hjemplassen var koselig. Nostalgisk. Slik jeg svakt minnes turer til bestemor og bestefar. De bodde på landet i innlandsklima :)

Håper du får en deilig helg og at været bedrer seg! Hatt fint idag,, men i morgen er det vist grått igjen :)

Klem fra Anki :)

Anonym sa...

Herlig tur dere har hatt
høres ut som en tur full av opplevelser

Gleder oss til Nice turen.. skal nok få tatt litt bilder
Ellers er det bilde fra Radisson Sas hotell jeg viser på bloggen min
Ett herlig hotell rett på promenaden ...
åhh som jeg gleder meg

Anonym sa...

St. Hans i KJærringvik høres flott ut!!! :) Jeg liker den bygda så godt, det er så flott der!!:)

Dette var en fin tur, så hyggelig å være på gamle trakter. Hyggelig, litt vemodig også vil jeg tro... men du får trøste deg med at nå får andre barn og unge (og voksne) gode minner fra samme plassen :)

Jeg er ikke glad i Knott, oppvokst i finnmarka vet du. huttetu så mye mygg det var der - selv om vi bodde ved kysten. au.. mye dårlige minner, stikk mener jeg. :)
GOD HELG :)

Anonym sa...

Hei igjen
Ja er det ikke ett flott hotell. Har vært der før og gleder meg til å komme tilbake
Ligger jo helt i beg av promenaden ( fra flyplassen)så litt trim når en skal til selve byen. Men er jo så deilig å gå langs promenaden. Og litt trim har vi ikke vondt av
Nyt lørdag. Sitter på verandaen og nyter sola

Synnøve sa...

Nydelige barndomsminner du deler.
Kjempefin sted.
Fin uteplass du har, med masse fine blomster.

Klem Synnøve

Related Posts with Thumbnails