mandag 17. januar 2011

EDB



"I really hate this damned machine.
I wish that they would sell it.
It never does quite what I want,
but only what I tell it."








Året er 1979.
Jeg går tredje år på videregående skole; EDB-linjen.





Og hva er så dette? Jo, det er et hullkort som vi satte i noen maskiner så det ble hull på beleilige steder i dem, og så ble de kjørt igjennom noen grå, kjedelige maskiner med metalldeksel, og så kom det noen lister ut. Spennende, ikke sant?

Vi hadde hullbånd også. De var jo bare hysterisk interessante......

Når jeg nå er sånn passe oppgående på PC'n, så er det jo fordi jeg er så forbasket nysgjerrig og MÅ få med meg hva som foregår der ute i verden. Derfor ser jeg meg nødt til å lære meg det absolutt mest nødvendige.

Men det kunne vært annerledes, for egentlig var jeg blant pionerene.
Elektronisk Databehandling. EDB. En hører ikke den forkortelsen så mye lenger. 
Men til tross for gammeldags utstyr, så lå det i kortene at noe stort skulle skje i nær fremtid!!


En lignende maskin ble innkjøpt på vårparten. Den var så ny og spennende at nesten ingen turde å røre den.

Men hva gjorde vi hele året, da?
Det var mye programmering. Det ble mye 1 og 0 iløpet av det året.




Vi programmerte mest i BASIC, men jeg husker også COBOL og FORTRAN.
Er det noen der ute som skjønner hva jeg snakker om?

Men de prøvde å lære oss andre ting også. For eksempel Rettslære.....

Jeg fikk en 4'er i det faget, men det var bare for fremmøte. Jeg skjønte fader ikke en dritt av det den uengasjerte siste-året-før-pensjon-læreren "forsøkte" å lære oss. Vi har gratis skole her i landet, men noen ganger skjønner jeg hvorfor den er gratis. Det går ikke an å by ungdom så dårlige lærere!
Men i motsetning til de andre så gikk jeg ikke på byen i de uutholdelige timene hans. Jeg satt. På det verste var vi bare 2 igjen i klasserommet. Hadde det vært idag hadde jeg protestert og forlangt skikkelig undervisning, men hva gjør en 17-18åring.....

************************

Vel, heldigvis for meg så er det snille folk jeg kan spørre om hjelp til bruk av PC nå. En av naboene er hjelpsom, og til blogging er det fint å få hjelp av Camilla/Villa Greve.

Og min yrkeskarriere gikk ikke i retning IKT, - er det ikke det det heter?
Jeg har hatt jobber på kontor hvor programmer og maskiner blir fikset av andre, og jeg har kunnet gjøre andre ting jeg er god til.




Men som sagt; diktet husker jeg godt. Bra at jeg iallefall lærte NOE det året.

"I really hate this damned machine.
I wish that they would sell it.
It never does quite what I want,
but only what I tell it."




7 kommentarer:

-Sanna- sa...

Jeg vet hva du snakker om.
Jeg har vært punchedame i Den Norske Bokklubben.
Ellers kan jeg fortelle deg at veiem til Bergen har vært stengt pga. ras. Ble åpnet i ettermiddag. Veien til Voss er fremdeles stengt. Så her sitter vi midt mellom begge deler.....
Og jeg er spent på DT-jobben. Blir sikkert ikke rikere, heller tvert i mot.
Guddnait !

Line Elisabeth sa...

Hei:)

Takk for koselig kommentar i bloggen min, og for tipset om Emmeline. Det var virkelig en nydlig side:)Har lagt meg til som følger både hos deg og Emmeline, skal bli spennede å følge dere videre:)

Husker disse EDB maskinene, hadde de på skolen jeg også, men skjønte ikke så mye av det den gangen:)

Ha en fin kveld!

Klem Line Elisabeth:)

Shy sa...

Hugser EDB begrepet ja! Når eg starta i jobb var det elektrisk skrivemaskin som var brukt.:)

Tino sa...

Hehe husker vi hadde commodore 64 (tror det het det) med to spill, det ene var tennis. Det var stort! Vår første ordentlige pc veide et tonn og kostet en formue ;)
Heldigvis går det fremover :)
Ha en fin kveld, kos deg!
Klem T

Anonym sa...

Moro å mimre litt
Utrolig utvikling det har vært

Ønsker deg en herlig kveld videre
Klem Marianne

Anonym sa...

Du er flink med tilbakeblikkene dine.
Begynner å mimre og husker ting som har ligget og sovet i mange år.
Jeg husker det var noe som het hullkort.
Tror min mor som jobbet på kontor snakket om det og EDB ;)
Nå er jo datamaskinene gamle før de er et år nesten....
Ha en fin kveld videre..
Klem fra Ingunn :)

Elisabeth sa...

Haha, må jo si jeg måtte trekke på smilebåndet av innlegget ditt. Jeg husker ikke de første maskinene, begynte vel ikke og intressere meg for PC før etter 2000, men DA våknet interessen virkelig også. Og nå er det nesten rart å se hvor avhengi man har blitt av maskinen ;)

Related Posts with Thumbnails