torsdag 20. januar 2011

Samlere og andre normale mennesker


Da jeg var barn samlet jeg på servietter. Det var gratis, og tok ikke så stor plass.
Dette er jo minst 40 år siden, og faktisk var det et utrolig stort utvalg av servietter i omløp i 60-70åra. Når en tenker på at folk hadde forholdsvis dårlig råd den gang, så var det allikevel alltid servietter på bordet når en fikk gjester. I hvertfall når gjestene var invitert, kake var bakt og smørbrødene lå der pyntet med egg og gaffelbiter.

Og hvorfor kom jeg til å tenke på serviettsamlingen min nå så plutselig?? Jo, det er en av de fine tingene ved blogging; det at noe en ser eller leser om hos andre setter igang hukommelsen eller en får selv idéer til ting en vil lage. Eller skrive om. Slik som nå.

Elisabeth' Servietter er det en blogg som heter. Det er ikke en stor og berømt blogg, men jeg klarte å finne den allikevel!!

Dette bildet er av en av Elisabeths servietter:


Og Elisabeth har ikke gitt seg; hun samler fremdeles. Denne bloggen hennes er altså en bytteblogg. Noen flere som samler?
Jeg trodde altså dette var avlegs, men da jeg søkte på nettet fant jeg jo ut at det var flere som drev med dette! Ganske vanlig, tror jeg, og på EBAY kan en kjøpe haugevis av servietter; en og en eller 3 (så en kan bytte, antar jeg?).

Vil du se serviettene til Elisabeth, så trykk HER!

**************

Og det er mange morsomme motiv der ute i Google-verdenen:


afoxybox.com



thisnext.com




Og hva med å gi denne til noen seriøse og selvhøytidelige forretningsfolk:




Og så vil du vel se MINE servietter??


De rosa...... 



...den lilla orkidéen....



De skjønne jeg nesten ikke har råd til å bruke....


Blått og grønt.


De små kaffeserviettene...... 



.....med de nydelige motivene:


 Og disse viste jeg jo fram for noen dager siden:


Det kom virkelig noe godt ut av dette innlegget. Jeg kjøpte nemlig noen fine kurver nylig, og de passet så godt oppå skapet i stua. Men jeg visste ikke hva jeg skulle ha oppi dem!
Det vet jeg nå:

 Lett å få tak i dem, og de er jo så dekorative i seg selv.



Jeg samler ikke på servietter lenger. (Vel, når jeg ser bildene over er jeg sannelig ikke sikker.....)
Ja, innerst inne er jeg nok en serviettsamler fremdeles. Jeg setter stor pris på spesielle former, god kvalitet, fine farger og vakre eller uvanlige motiv.

Og hva skjedde med den gamle serviettsamlingen min, spør du kanskje?
Jo, den ga min snille mor bort til ei lita jente engang da jeg var i 20-åra. Jeg husker det som det var i går. Det var virkelig IKKE greit! Jeg bearbeider det ennå, og får jo bare takke meg selv fordi jeg flyttet hjemmefra uten å ta med meg den store, hvite pappesken med skattene mine i!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hærlig innlegg :).

Jeg og søsteren min bestemte oss for å begynne å samle til jentene våre for noen år siden. De har ennå ikke tent helt på den samlingen, men vi fikk nå tilfredsstilt vår egen lyst å samle ;). Vi er ikke så aktive nå lenger, men det ligger nå i bakhodet, så kommer vi over noen fine,, ja da tar vi de gjerne med oss :).

Artig med den samlingen din, hvor den ble av. Ei jeg jobbet med var så snill med meg at ho skulle gi bort samlingen til sin jente -til min jente,, men der kom storjenten (sikker over 20 år) heldigvis på banen og fikk stoppet denne snille mammaen, før den var ute av huset :)).

Klem :)

Siljes Hobbyrom sa...

Hehe kult! Jeg samlet også på servietter!!
Kjenner jeg angrer meg nå på hvorfor jeg kvittet meg med de!

Ante ikke at folk samlet enda ;)) Gøy å lese!

Må ha en fortsatt fin dag!
Klem

sylvia sa...

hei hei.
først må jeg bare si til deg....du samler på servietter..hihihi så mange fine du har,
det finnes så utrolig mange,
elsker servietter, samlet jeg å som jente, lurer på hvor de er nå...sikkert kastet.
flott innlegg.
klem fra sylvia

Anonym sa...

For meg så ser det ut som om du samler fremdeles hehehe. Det er ikke rart for
det er så utrolig mange flotte. Samla jeg
også som liten og må vel innrømme at jeg
gjør det fremdeles. Ihvertfall så blir de
liggende til pynt;)Samla på glansbilder også
som jeg hadde innlima med (hvetemellim) i
en skrivebok og i et bretta Donaldblad.
Ja det var tider det hihi,morsomt å mimre
litt.
Ha en fin kveld.
Klem.
Håper du har brukbart vær.:))

Anonym sa...

Visst samler du på servietter ennå. Det gjør jeg også. Forskjellen er at der vi før samla på en og en , kjøper vi nå hele pakka !!!
Jeg hadde også en eske med alle mine skatter. Glansbilder , skjell , stein , servietter, frimerker osv. Den kasta min lillebror i en container da vi skulle flytte på 70 tallet !!!!
Der ser du , du får fram minner ....
Serviettene dine var kjempefine ! Skal vi bytte ?

Ha en fin kveld.
Klem fra Ingunn :)

Elisabeth sa...

*SKRIK* Ga hun bort serviettene dine?? Jeg kjenner det helt inn i beinmargen her, jammen ikke rart at du ikke har kommet over det, dette er jo en generalsynd!
Og tusen takk for reklame for min serviettblogg, det er faktisk ganske mange som samler. Jeg ble helt overrasket selv over alle som har sendt meg en mail. Igår sendte jeg 160 forskjellige servietter til en ny byttevenn i Danmark, jeg gleder meg til å se hva jeg får igjen ;)Forøvrig er det alltid plass til flere samlere i min bytteskare ;)

Og jeg lurer nå litt på om det ikke bor et lite servietthamster-gen hos deg også *ler* Du hadde hvertfall SÅ mange NYDELIGE servietter :))

Anne Karins Mat og Vin sa...

Ååh...dette er nostalgi på sitt beste. Jeg var også en samler av servietter, hvem var ikke det på den tiden..? Jeg hadde sååå mange fine og alle var behørlig sortert, både etter farver og motiv. Jeg vet ikke hvor mine havnet hen, sansynsligvis på bossplassen en gang for mange år siden. Den dag i dag er jeg glad for fine servietter og har alltid flere motiver i hus.
Så gøy innslag, kjenner jeg blir helt rørt med tanke på alle de gamle gode minnene som dukker frem.
Klem Anne Karin

Shy sa...

Samla på servietter når eg var lita. Veit ikkje kvar dei er blitt av.
Mykje fint, og noko "litt på kanten" du presenterte her ;).
Ser at du har funne utfordringa til deg. :)

Anonym sa...

Nydelig innlegg.
Samlet også på servietter da jeg var liten.
Når jeg ser alle serviettene dine og ser på alle jeg har i skuffene, vel da er vi nok begge samlere fremdeles.
Jeg bare må ha et stort utvalg av servietter.
Så mange nydelige servietter du har.
Ha en fin helg.
Klem fra Mio

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jada, samla på servietter i min barndom, servietter og glansbilder. De flortynne serviettene var de gjeveste, de som var nesten gjennomsiktige og gjerne pynta med sommerblomster i duse farger... Den buksesmekkservietten var av et annet kaliber, veldig morsom.

Unknown sa...

DU SAMLER!! He he, det er jo ingen tvil om at du fortsatt samler litt når man ser den bunken med servietter, ikke har jeg så mange pakker til jul en gang;-D
Flotte var de alle sammen og jeg misunner deg noen av de for her jeg bor er det begrenset med tilgang!

Jeg har også samlet en gang, men de forsvant vel i arv til min yngre søster og etterpå er det nok ingen som har sett de;-)

Ha en fin dag og en god helg!
Klem fra Grete

Hverdagsmamma´n Anita sa...

Hehe :) Jeg samlet også på servietter da jeg var liten. Og lurer fortsatt på hvor den ble av...Men jeg vimset bort så mye annet også, så det er sikkert min egen feil at den er borte.

Ja, jeg så bildene og Green Gate Katalogen hos Emmeline i går! Gjett om jeg gjorde!!
Fant jo masse som jeg bare MÅ HA etterhvert :) hihi. Men det koster jo litt også da, så får vel ta det etter lommeboken! Fornuftig det :)

Ha en riktig god helg :)
Klem Anita

Monica sa...

Heisann :) Godt å se at jeg ikke er den eneste som fremdeles "samler" servietter uten å egentlig gjøre det! Lurer på hvor samlingen min fra da jeg var liten har blitt av? Hm.. Nå rasker jeg stadig med meg en pakke (eller to eller tre!) fra butikken :) Det er jo så mange fiiine :) hehe :)
Joda, snart fyller jeg 29 år for første gang! :) Ikke neste helg, men mandagen deretter, den 31. Men man kan jo ikke feire skikkelig på en mandag, så det må gjøres til helgen :) Å joda, du har helt rett - bilder kommer :) Skal jo bake kake!
God helg til deg :) Klem fra Monica

Hos Jorunn sa...

Jeg samlet også på servietter en periode da jeg var liten, husker også papirdukkene. Så mange fine servietter du har, kurvene passet jo fint til oppbevaring av de. Vi har mange fine servietter på jobben, så når vi får inn nye så passer jeg alltid på å kjøpe noen. Jeg bruker mye servietter så det er dårlig med sparing her. Ønsker deg en flott helg, klem fra Jorunn

Blomsterpiken sa...

For noen skjønne servietter!

Trappen er ikke glatt, så det er bare til å begynne og male;. Men hvis du synes det, så finnes det jo lister og tepper i alle varianter som man kan feste på.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

God morgen!
Servietter, ja, det samlet jeg også på! Lurer på hvor de ble av... Jeg har i det hele tatt lite fra barndommen min, og skulle ønske min mor hadde tatt vare på litt for meg. Selv samler jeg leker og ting og tang til det gjesterommet/barnerommet vi har, og har sansen for ting fra min egen barndom, merker jeg!

Takk for kommentar hos meg! Ja, han er nok en moderne og modig mann, og vi tar de negative reaksjonene med en klype salt! Men rart at damer som i sin tid selv har byttet navn når de giftet seg reagerer sånn!

Jeg likte sitatet ditt! :-)

Ønsker deg en fin søndag!

Klem Cathrine :-)

-Sanna- sa...

Tuddelu.
Ser ut til at alle jenter har samlet på servietter.
Og mange gjør det visst enda. Koselig.
Hvis du vil ha en award, tar du deg en tur i bloggen min. Tar du politisk avstand fra denslags, dropper du et bare.....
Ingen sure miner av den grunn, bare et villt raseri!

Bibbi sa...

Synd med den samlingen som ble gitt bort! Regner med den var full av de lekreste servietter. Godt å se at du har noen fremdeles ;o)

Min stil sa...

Så flott! Jeg samlet en gang på servietter, men det er mange år siden nå. Men det finnes jo så utrolig masse flott.
:) Susanne

Related Posts with Thumbnails