mandag 31. januar 2011

Kanner

I forrige innlegg viste jeg stolt fram muggene mine. Var de ikke søte?
Jeg fikk det inntrykket at dere tror jeg samler på mugger. Men kjære dere, det gjør jeg da ikke?
Så hvordan det kunne bli en laaaaang remse med bilder?
Ikke godt å si.

En av forklaringene er nok at jeg begynner å bli gammel, og har hatt sjansen til å kjøpe mugger i mange, mange år. Og det er så mange koselig og vakre ting der ute som jeg synes jeg må gi et godt hjem.
Til mitt forsvar så må jeg si at det er mye jeg IKKE kjøper også.
Bare til info.



Da jeg leste bloggen til Emmeline nylig, så begynte jeg å tenke litt. Hun viser nydelige bilder av moderne saker og ting, og samler visst lite på gammalt ræl. Andre bloggere har også huset fylt av perfekte og hele ting fra butikker som selger nye ting.
Og når jeg ser disse bildene tenker jeg "Å, så fint".

Så hva får meg (- og halve kongeriket) til å stå i loppemarkedkø lørdag formiddag en vakker vårdag for å kjøpe noe som andre har forkastet? Hvorfor dette ønsket om å (over)fylle hyller og skap med glass, porselen og dilldall vi strengt tatt ikke trenger. Lite funksjonelt er det ofte også.

Hvorfor er det blitt så populært å handle i bruktbutikker at de faktisk popper opp overalt, - med priser som blir høyere og høyere?

Og hvorfor går jeg, - som ikke samler på noe engang, inn i disse butikkene så fort jeg har en sjans for å se etter noe jeg absolutt ikke trenger eller har plass til?

Vel, dette kunne jeg sikkert gått i terapi for å finne ut, men har dere noen forklaring til meg gratis, så kom gjerne med den.
Antagelig kan dere ikke hjelpe meg, for ut fra alle bloggene jeg følger så er dere like fortapt dere også.....

Forklaringen er vel kanskje at vi liker tingene våre, ikke sant? Det er vakre ting, eller ting vi forbinder med barndomshjemmet eller en snill bestemor. Så min jakt på nye skatter kommer nok aldri til å stoppe, selv om mange ting må settes på vent i kjelleren i perioder.

Så her kommer bilder av noe annet jeg absolutt IKKE samler på: Nå kommer noen kanne-bilder:




Gammel PP-kanne. Loppemarked.

Og dette er en kanne kjøpt på garasjesalg rett borti gata her:


Denne lille kannen har jeg fått i gave for 25 år siden. Veldig søt, ikke sant?:




Ja, ser du at jeg hadde bare 2 kanner + den bittelille?
Samler ikke!!
Nemlig.


10 kommentarer:

-Sanna- sa...

Du har allerede funnet ut hvorfor, kjære deg....
Du er gammel !! Og vi gamle liker ting som minner oss om vår sorgløse barndom.
"Den vasen minner meg om min bestemor. Åhhh, den duken der hadde min gamle, snille tante. Akkurat et sånt lite bord hadde vi da jeg var liten"..... Trenger jeg si mere ??

Anne Karins Mat og Vin sa...

He he... du har noen gode poeng. Jo eldre vi blir desto mer ting og tang i skapene. Nydelige kanner, har ikke sett lignende noen steder, så de må du ta godt vare på. Tror ikke du trenger terapi hi hi. Vi er bare sånn, vi kvinner.. liker å omgi oss med vakre ting, og noen ting er nostalgi for oss, det liker vi også. Alt som gjør deg glad er en fornuftig invistering. Enten det gjelder å kaste gamle ting, eller skaffe seg nye/gamle ting. Så kos deg med god samvittighet og lev livet her og nå!:))
God klem fra meg til deg.
Anne Karin

mammaKine sa...

Hehe, så morsomt skrevet!

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Hehe... sant som du sier ;)
Så gøy du vil være med på min give away :)
Lykke til :)

Klem Anette

Line Elisabeth sa...

Hehe godt skrevet, men kan ikke gi deg noe svar altså, er vel bare sånn vi er:)
Dessuten synes hvertfall jeg at gamle ting er mye penere og mer forseggjort enn nye ting.
Er mer liv og varme i gamle ting, de har en historie å fortelle, det er vel kanskje det som gjør de mer spennende?:)
Kannene dine er nydlige!


Ha en fin uke!

Klem Line E.

Anonym sa...

Nydelige kanner du har og så lekkert du har pyntet på glasshyllen.
Du skriver så bra og som du selv skriver, jeg kan nok heller ikke gi deg noe svar.
Jeg har bare 2 kanner, så da er nok ikke jeg heller en samler.

En stund lurte jeg på om jeg skulle ta bilde av alle serviettene jeg ikke samler på og legge dem ut på bloggen, kanskje jeg da kunne innse at det nok har tatt litt av med å kjøpe servietter.

Ønsker deg en fin mandagskveld.
Klem fra en ikke samler eller?

Hjemme hos meg sa...

Hei igjen..
Ja prøv, og fortell meg hva du synes :)
Gled deg!

Klem :)

Anonym sa...

Ja , du får sagt det , eller....skrevet det ;)
Jeg har også mange ting jeg ikke samler på , men som jeg kjøper fordi de er vakre og der tror jeg noe av svaret ligger. Vi , særlig jenter , har jo siden vi var små samlet på glansbilder. Dette er en videreføring....

Klem fra Ingunn ;)( nå også filosof )

Shy sa...

Kanner har eg ikkje her heime, men på hytta. Eg hadde vel eigentleg tenkt å kaste dei, men er blitt påverka av Blogglandia, så eg tek dei vel med heim, tenker eg.
Her hos meg er det nesten aldri loppis, og dårleg med bruktbutikkar. Men når eg er i Bergen så sjekkar eg alltid innom slike stader ;)
Fantastisk historei om din gamle onkel som brukar data!! Har prøvd å få min gamle far til å bruke dataen, men nei! Mamma, som dessverre dø for 2 år sidan var ivrig på å lære seg data.

Anonym sa...

Hei igjen,
Har tenkt å lage et innlegg om kannene mine og andre nødvendige ting.
Er det greit jeg linker til innlegget ditt?
Klem fra Mio

Related Posts with Thumbnails