onsdag 21. desember 2011

Gutta i karmen - 21


- Jeg må spørre dere som er eldre enn meg om noe når det gjelder julefeiringen. Noe jeg lurer litt på. Det er det rare at når folk får juletreet inn og får pyntet det, så hender det at de skal holde hverandre i hendene og synge mens de går rundt og rundt det. Er dere ikke enig; det ER litt spesielt? Og idag hørte jeg forresten Blomster-Finn si på TV at den rare skikken vi har med å gå i en ring rundt et tre i stua er merkelige greier, og at vi ikke burde stille spørsmål ved andre kulturers rare skikker. For noe mer merkelig enn "gangen rundt juletreet" skal en vel lete lenger etter?!




Og så er det denne drømmen alle har om den perfekte julefeiringen, det perfekte treet og de perfekt gavene nydelig innpakket under det allerede omtalte perfekte treet.











Det er jo bare å innse det; folk flest har jo ikke så fine trær. Det er bare de med plasttre som har et jevnt og fint tre som ikke drysser. Selv om alle har elektrisk lys på treet nå, så drømmer vel alle egentlig om levende lys sånn som de hadde før. Men til tross for fine julebilder av lykkelige familier rundt trær med haugevis av levende lys, så er nok sannheten at lysene veldig sjelden ble tent, for alle var jo livredde for at treet skulle ta fyr!


Så virkeligheten vår er at folk har skjeve trær, trær som drysser, eller plasttrær de ber om unnskyldning for når de får gjester, selv om de kanskje ikke har vært billige engang!


De fleste har nok minner fra juletrefester der en kanskje hadde både to og tre ringer rundt juletreet. Men er det moro å gå sånn å synge? I Norske hjem så vet jeg jo at noen har tatt seg tid til å flytte treet ut fra veggen, holde hverandre i hendene og synge julesangene de faktisk har øvd litt på på forhånd. 


Men de fleste har vel opplevd det samme som hos familien under; de er ikke nok folk, så ringen blir ikke stor nok! Det er ergerlig, og ødelegger litt av kosen, tror dere ikke?

Lånt av magnus.active24blog.com

Gutter? Nei, de hører visst ikke. Men det er ikke så nøye heller, egentlig. Folk får feire sånn som de vil, for nå er det.......

4 kommentarer:

-Sanna- sa...

Juhu... jeg har nettopp kjøpt meg nytt, kunstig juletre. Og det DRYSSER!
Jeg hadde et annet i mange år, men det greide gubben, bokstavelig talt, å ta knekken på før jul i fjor. Jeg kjøpte det i USA og det var garantert dryssfritt. Mens dette herket fra Plantasjen, drysser jo mer enn et "levende".
Og ikke var det billig heller. Nøden gjorde at vi altså måtte kjøpe et "ordentlig" juletre i fjor... og jeg fikk en kraftig påminning om hvorfor jeg må ha kunstig tre, - astma jula lang!
Hurra for kunstige trær.
Men fri og bevare meg for å tasse rundt juletre.
Det er det værste jeg vet.
Klæææææm herfra.

Indretning og ideer i sommerhusstil sa...

Ønsker dig og din familie en rigtig glædelig jul.Kram Else

ELIN sa...

Her løper småjnetene rundt juletreet så det freser og synger av hjertens lyst hi hi. Ønsker deg en strånde jul med dine kjære. Juleklemmer fra Elin

Moccamamma sa...

Griseslaktingen i går var litt av en lektyre. Det gikk for seg i gamledager - og maten skulle på bordet og var kortreist, faktisk bare så vidt over tunet reiste den...

Jeg er jo yngre enn deg, men gang rundt juletreet er det jeg kaller "vanskelig øvelse". Det er litt "kleint", som ungdommen sier nå til dags. På juletrefest var det ille å havne hånd i hånd med noen med vorter. Da ble redselen for å bli smittet av vorter med skorper altoverskyggende. Andres svette hender husker jeg som veldig udelikat. Og gurimalla så kjedelig å gå rundt og rundt og synge, og snu ringen for hvert vers. Irriterende med folk som dro og slet, eller dyttet også. Absolutt ikke noe for meg - og da er det dumt å gifte seg inn i en familie som ynder å gå rundt juletreet, og atpåtil må alle velge en sang. Lite visste jeg første jul om at alt foregikk på nynorsk, så i tillegg til å gremmes og føle meg helt dust ved å tråkke rundt i gavehaugen og lysledning, så sang jeg attpåtil "feil" tekst av halvfull hals. Å så engasjert man blir da!!!

Fint å se på, men unødvendig å gå rundt - man får heller finne en enebærbusk-busk å leke rundt :)

God førjulstid til deg!

Moccamamma :)

Related Posts with Thumbnails