onsdag 17. november 2010

En fantastisk uke i Nice

Mens folk her på Østlandet jamret om vind, snø og kulde, så dro min kjære og jeg fra hele greia for å kose oss i Nice en uke.


Her er et bilde fra utsikten fra den gamle festningen. Gamlebyen ligger inn til høyre, og de to lange "takene" dere ser med litt forskjellig farge på taktekkingen, er bygninger som tydeligvis er gamle. En lokal sykkeltaxisjåfør fortalte at her gikk de første engelske turistene før promenaden langs stranden ble bygget. Der oppe på takene gikk de tørskodd i de fine kjolene sine. Det er snakk om at de skal åpnes igjen for turister. Neste gang vi kommer kan vi altså kanskje spasere oppå der?!

Rett innenfor de lange takene ligger det kjente markedet Cours Saleya. Bruktmarked der hver mandag formiddag, men huff, så dyrt!

På bildet under ser dere Cours Saleya på kveldstid. Her er det utrolig mye liv og røre. Det er ingen som skulle trodd at på formiddagen var det stappfullt av mat og blomster for salg her. Et skikkelig Farmers Marked. (Bildet har jeg lånt av bugbog.com)





Og gjett om vi har hatt det fint!! Vi bodde nær havnen, i det kvarteret hvor alle antikvitetshandlerne holder til.
Vi bodde der i august i fjor også, men da var det så varmt at vi tilbragte all tid på stranden under en parasoll. Da var det ikke så greit å få sett seg om, men nå i november var været superb!!


Dette vakre gatelyset henger rett utenfor stuevinduet i leiligheten vi leier.


De fire nederste vinduene er leiligheten vi bodde i. Der koste vi oss med gode bøker, sov når vi ville, drakk vin og spiste ost, sov litt til, og vandret ut på tur når det passet oss.

Ingen varme måltider ble laget hele uka; bare ferie for Husmoren. Og Husfaren laget ALLE frokostene.
Noen ganger spiste vi en solid lunsj på en uterestaurant og skippet middag, eller hadde lett lunsj og skikkelig middag ute på kvelden. Og noen ganger spiste vi både stor lunsj og middag. Og is på meg, mens min kjære mente øl var en bedre ting å bruke penger på.

Oj, her er det visst 2 øl.
OK,-  så er den ene min!!


Vi tok tog, buss, Tram rundt i distriktet hele uka og utforsket det varmen forhindret ifjor. Jeg var i Nice for minst 25 år siden, så det var moro å gjense noen av stedene vi besøkte.
Eze, Vence, Cannes og Monaco tok vi småturer til. Skal vise noen bilder senere.

Temperaturen var 16-17 grader i skyggen, noe som gjorde at jeg kunne gå i piratbukse og sandaler. Omtrent som en passe kjølig norsk sommerdag.
Men franskmenn så litt rart på meg, for DE hadde jo på seg det som jeg ville hatt på hjemme i 8 kuldegrader. De gikk i forede støvletter, boblejakker, tykke skjerf og mange hadde luer. Gjett om det lyste turister av oss lang veg!

Det var tungt å komme hjem til en nedfrosset bil på Gardermoen igår, og til helgen skal jeg jobbe på julemesse og spise risengrynsgrøt. Virkeligheten kom litt brått på meg.

Men det er hyggelig å være tilbake i bloggeverdenen igjen! Vi hadde en internettkafe rett ved der vi bodde, men jeg sto imot fristelsen å sjekke hva dere drev med i vinterkulda. Men gleder meg til koselige juleinnlegg (- og annet) fra dere i tiden fremover.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så herlig det så ut med tur
til Nice. :)Flotte bilder.
Klem Mette.

Anonym sa...

Takk for at du delte litt
av turen med oss.
Det hørtes bare herlig ut !
Koselige bilder.
Det må være deilig å reise
akkurat på denne tiden
når det er så mørkt og kaldt her.
Jeg prøver å holde igjen
litt når det gjelder jul, men
har begynt å lage litt julepynt.
Blir litt revet med her ;)
Ha en fin kveld !
Klem fra Ingunn :)

Martilie sa...

Åhh det hørtes bare fantastisk deilig ut! En skikkelig vitamininnsprøytning i vinterkulda :)

Tusen tusen takk for de røde tøflene og ekstra overraskelse inni -så snillt!! :)
Jeg holder meg varm på beina i kuld - så jeg kan ikke klage. Dattera mi på 10 synes også de var sååå kule så de skal nok bli brukt av oss begge :)

Ha en flott kveld, tenn masse lys og kos deg!

Klem fra Tove

Anonym sa...

Så deilig
Skulle gjerne vært en tur i Nice nå elsker den byen
Godt med bilder en kan kikke på etter deilig ferie

-Sanna- sa...

Åh så deilig dere har hatt det.
Jeg er og litt frankofil og har vært der flere ganger. Jeg elsker Antibes, særlig gamlebyen.
Nå er jeg i Stavanger for å passe barnebarn fram til lørdag. Kos det og !

Anonym sa...

Nydelige bilder, for en herlig uke dere har hatt.
Skulle gjerne vært der.
Ønsker deg en fortsatt fin onsdagskveld.
Klem Mio

Camilla sa...

Ahh det hørtes ut som en fantastisk deilig tur, bort fra kalde Norge.
Spørs om jeg ikke må ut og investere i noen gode brodder for vinteren. Er blitt så redd for såpeglatte veier og hålke nå som magen stikker så veldig ut, og enda mer skal den vokse.

Klem Klem fra meg.

Related Posts with Thumbnails