lørdag 27. november 2010

Før og etter

For en stund siden viste jeg stolt fram stua vår med nymalte vegger, hvitere tak, mange nye møbler, nye gardiner og mye nytt stæsj.

Hadde tenkt å vise litt før og etter-bilder, men det var ikke så moro å vise alt det gamle når jeg hadde så mye fint og nytt å vise fram!!

Men her kommer noen. Først viser jeg hva vi gjorde med vinduene:


Kjøkkenvinduene har vært hvittet med panellakk noen ganger, men sølte jeg en bitteliten dråpe under vanning ga det noen fæle merker, som dere ser.


Ettersom jeg er så utålmodig ville jeg ikke bruke oljemaling som nok kunne gitt et noe bedre resultat. Men det ble helt OK. Vi har venner som nettopp har satt inn helt nye vinduer, og de er ferdig malte. Gjett om DE har glatte og fine karmer!!
Men pytt pytt. Disse er også fine nok, og lette å tørke av.

Bildet under er av vår gamle spisestue kjøpt på FINN for noen år siden. Den er fra ca 1920 og er utrolig vakker. Synes jeg. Men stolene var ikke så gode å sitte på. De er altfor rette i ryggen, og de lange, hyggelige måltidene med våre gjester ble istedet så korte som mulig, så vi kunne få satt oss i noen bedre stoler med kaffen vår.
I tillegg var bordet uten lemmer akkurat så kort at det ble litt trangt med to ved siden av hverandre på langsiden.


Skjenkene ville jeg gjerne beholde, så da var det om å gjøre å finne et bord som kunne passe til det gamle. Ikke så lett, men det gikk!!


Og her er bord og stoler borte!!!
Nå har de fått et godt hjem hos en ung dame som heter Luli, og hun er visst fornøyd. Hun har nok bedre rygg enn oss gamlingene.......


Og VIPS (les: ca 2 måneder) så er den nye spisestuen på plass!


Nytt teppe også, og DISSE stolene fra Bohus er deilige. Ahhhhh....


Bordet kan vi sette lemmer i på hver side, og 2 ekstra stoler har vi lagret. Det går fint 10 personer rundt bordet når begge lemmene er i.
Og så var det den GAMLE salongen vår, da:


Sofaene er like hele, men så mørke at stua blir mørk uansett hvor mye lys vi har på. Rødt teppe gjør ikke saken bedre. Og bloggingen foregikk på salongbordet. Laptopen ble puttet under sofaen når gjester kom.


Over ser du også litt av de gamle, malte dørene. Nå er karmene malt hvite, og dørbladene er byttet ut med dører med speiler. Lette å vaske, og kjempefine!

Nå koser vi oss i den nye, lyse sofaen vår. Den er sprayet med en hel flaske "beskyttelse", og skal nå tåle litt søl.


Nytt, lyst teppe her også, og nye lamper.
Men godstolen til far har fått lov til å bli.


Så da vil jeg bare få ønske dere en fortsatt fin helg fra den nye, kjekke bloggekroken min. Her koser jeg meg med å lese alt det rare, morsomme, lærerike og pene dere skriver om.

 Jeg har vært bortreist noen dager, og da jeg kom tilbake hadde jeg jammen fått en ny følger som ga meg et smil rundt munnen. Sjekk hva BLOMSTERPIKEN viser i dette innlegger, og se om DU klarer å holde deg alvorlig i vinterkulda....?!

9 kommentarer:

Dekorasyon Ankara sa...

Thank you for this clever and useful design idea.

-Sanna- sa...

Koselige bilder.
Herlig med nye møbler.
Vi skal male vår 55 kvadratmeter stor stue til våren.
Og det sabla taket da, - det er jo høyt som f...
Gleder meg ikke !

sylvia sa...

hei på deg.
sååå stor forandring det ble, helt nydelig hos deg, deilig å være klar til jul,
ha en fin helg,
klem fra sylvia

Blomsterpiken sa...

Hei du - så fint du har det. Og takk for ros - rart hvor glad man blir for komplimenter...

Bildene tok jeg går da jeg måtte kaste sokkene i varmen. Har en greie med å sende sprike-med-tær-bilder til min bror via SMS(gjerne fra ulike steder), men denne gangen ble det bilder på bloggen:-)...og min bror fikk selvfølgelig ett på sms:-)

Ønsker deg en fortsatt fin helg!

Blomsterklem

Anonym sa...

For en forandring, det ble nydelig!!!
Kan jeg spør hvor du har kjøpt de lekre grå teppene?
Vi har også tepper med mye rødt i og jeg er så lei dem. Har lyst på nye og synes dine så ut til å passe midt i blinken her hos oss.
Ønsker deg en nydelig adventsøndag.
Klem Mio

Tino sa...

Så koselig du har det. Fint med nye møbler og tepper, og så deilig å være ferdig til jul.

Ha en fin første adventsøndag!
Klem T

Camilla sa...

Så fint det ble med forvandlingen! Vi har også invistert i lys sofa, det hadde alt å si for stuen. Kjekt at det er vaskbare trekk da, siden det er en liten en påvei ;)

Du, den lampen, det er en veninne sin. Men jeg skal tipse henne om den sprayen du nevnte. Verdt et forsøk, absolutt!

Søndagsklem fra meg.

Jijji sa...

Wow, her snakker vi forandring! Ble kjempefint! De spisestuestolene dine er faktsik de som hører til det spisestuebordet jeg kjøpte. Synes de er fine, men er redd det ikke vil vare så lenge her i huset; med en katt som kan finne på å kvesse klørne på dem og en aktiv 2-åring som stadig vekk skvetter og søler litt... Men tenker på saken;)

Ha en nydelig søndag!
Klem fra Jijji

Anonym sa...

Kjempefin , ny sofa og PC-krok:)
Det blir så fint med hvitmalte vinduskarmer !
Det holder vi også på med. Litt og litt....Vi har så mange små prosjekter på gang.
Veldig kjekt å ta del i forandringer her på bloggen og få litt tips og inspirasjon.
Ha en fortsatt fin søndag!
Klem fra Ingunn :)

Related Posts with Thumbnails