mandag 8. november 2010

Ny spisestue

Jeg har vist dere bilder av den nye salongen vår, og nå kommer spisestuebildene!!!!

Vi malte veggene eggehvite, kjøpte nye dørblader og malte vinduene hvite (var trehvite m/panellakk). Veggene var hvite fra før, men med årene hadde det blitt noen merker, sot som ikke lot seg vaske bort, og hull etter bilder. Taket ble hvittet, og lyse tepper ble kjøpt inn. Nye lamper gjorde også susen, så nå er det så lyst og fint hos oss.


Denne type skjenk vokste jeg opp med, og har alltid synes disse gamle møblene fra ca 1920 er så fine!
Denne kjøpte vi for 1.500,- på FINN.NO for noen år siden. Den er utrolig romslig. Og den er ganske nyoppusset, for hun som solgte den hadde arvet den av sine besteforeldre, malt den lyseblå (!) og angret seg i mer voksen alder. Så nå er malingen utvendig fjernet, men inni er den fremdeles fresh lyseblå. Bare koselig.
(Den dyre oppussingen var allerede gjort da vi kjøpte den.)

Vi hadde også et spisebord i samme stil fra et annet sted på FINN, men stolene var ikke gode å sitte på. De var for rette i ryggen, og innbød ikke til lange, koselige middager med prat og kos.
(Bordet og stolene ga vi til et ungt par, og de er visst fornøyde.)


Stolene vi har kjøpt nå er deilige å sitte på. De er kjøpt på Skeidar. (6 stk, - 2 står et annet sted)
Bordet er kjøpt hos Lises Møbler mellom Larvik og Sandefjord.




Bordet passer så godt inn til de gamle møblene.
(Vi har 2 gamle skjenker.)


På hver side kan jeg trekke ut litt av bordenden og legge i en solid og bred plate. Da kan vi sitte 10 stykker bed bordet og ha god plass.



Hylla er ny og er også kjøpt hos Lises Møbler. Tallerkenene er fra loppemarked, og er enda finere i virkeligheten.


Det lille buret var gullfarget, og kostet kr 10 i bruktbutikken.
Litt hvit spraymaling gjorde susen.


Loppefunn.


Her har vi satt to typer IKEA-skap på rad og rekke.
Ikke perfekt, men det fungerer så bra med hensyn til oppbevaring og fremvisning av mine favoritt-ting.


Her ser dere hvor fine ben det er på bordet?
Og teppene vi har kjøpt er tykke og gode, lyse og fine, og lette å støvsuge. Og de var ikke så veldig dyre heller. :-)



Stoffet i stolene er vi veldig fornøyd med.


Fasongen også! 


Da jeg tok dette bildet hadde vi akkurat fått et bilde av en dame som skal flytte fra huset sitt. Det henger ved vinduet, som dere ser. Det skal flyttes til venstre for skjenken, har vi bestemt nå, så vi kan se det bedre.
Husker dere dette bildet? Dere har sikkert sett det før?

Ender, Axel (1853-1920) Sledekjøring på isen



Det bildet ble vi glade for, så det får nå en sentral plass i stua vår.
Og nå er det jo vinter, så det passer fantastisk bra.

Nå må jeg visst fyre litt mer.....

Ha en fin uke!

13 kommentarer:

-Sanna- sa...

Hoppalong.
Det var en steike fin spisestue. Har du det alltid så reint og ryddig ? Du har vel det.....

Martilie sa...

Lekkert!! Jeg elsker stilen og mørke polerte møbler :)

Kjempekoselig i din spisestue..

Klem fra Tove

Hverdagsmamma´n Anita sa...

Så koselig spisestue!
Likte bildet :) Jeg er så glad i hester, og bildet var så koselig:)

Ha en fin dag.
Klem Anita

Anonym sa...

Spisestuen din er helt nydelig !
Jamen godt de hadde pusset opp den
skjenken igjen ;)
Du har det virkelig fint og harmonisk
og deilig med litt rosepynt, synes jeg ;)

Ha en flott mandag. Jeg må visst ut og hente litt ved og fyre jeg også:)
Klem. Ingunn:)

Anonym sa...

For en lekker spisestue og så fint du har pyntet.
Skjenken var så flott, liker også godt møbler fra den tiden.
Mange flotte loppefunn!
Ønsker deg en fin mandag.
Klem Mio

Anonym sa...

Nydelig spisestue, lekkert pyntet.
Flotte funn. :))
Klem Mette.

Tee of Vinnord Cottage sa...

Tusen takk for superhyggelig kommentar inne hos meg :D Ja, noe av det jeg liker best er å finne ting på loppis å bruke de "på nytt" så å si :)

Gratulerer med ny spisestue!!! Den var lekker!

Ruter & Hjerter sa...

Nice! Stolenen var jo berre lekre da:) har slik skjenk selv og den har utrolig god plass:)

himlaverket sa...

oh, jag har också ett likadant kakfat men i blått.
Tyckte mycket om de tre små söta tallrikarna...
kram ullamaria

Monica sa...

Heihei og tusen takk for koselig hilsen inne hos meg :) Kremmerhuset har vi ja, der finner jeg meg ALLTID noe nytt :) Nesten farlig å gå innom der :) Har sett den adventskallenderen, og den var kjempefin :)

Flott spisestue du har, likte spesielt godt den skjenken din :) Er nok hyggelig å sitte her inne med gjester vil jeg tro :) Ønsker deg en flott uke :) Klem

Bustenellik sa...

Lekker spisestue. Likte veldig godt stoffet på stolene, det var jo bare supernydelig!
Håper alt er bra med deg!
Klem

ELIN sa...

Flotte bilder fra hjemmet deres. Ønsker deg en strålende helg! Klemmer fra Elin

Elisabeth sa...

Nydelig spisestue, og ikke minst mange vakre gamle ting. Jeg likte spesielt skjenken din, akkurat slik hadde mine besteforeldre i en lys type. Lekker :))

Related Posts with Thumbnails