torsdag 4. november 2010

Endelig kan stuen vises fram

Vi har pusset opp stua i sommer, og saaaakte men sikkert har møbler, bilder, hyller og krimskrams funnet sine plasser.

Det var på tide å skifte ut spisestuebordet og stolene, og ny salong har også kommet på plass:


Teppet er nytt, og aldeles nydelig å ligge på foran ovnen. Tykt og mykt, og lett å støvsuge.
Stressless'en kjøpte vi på FINN.NO for noen år siden for 650,- med krakken, og det er vel egentlig en tiendedel av original pris. Den har holdt seg nesten like fin, bare armlenet er litt slitt. Kanskje det går an å bytte ut bare dem? Haster ikke. Den holder noen år til. Den er fantastisk god å sitte i, så den skal ikke byttes ut før høyst nødvendig.

Den sorte lommen for fjernkontroller kjøpte jeg på EBAY, og den har super kvalitet, men som dere ser litt feil farge. En venninne som har symaskin OG vet hvordan den brukes har lovet å sy en for oss i riktig farge.


Jeg var glad da jeg fant gardinkapper som passet godt i fargen. Duk i samme mønster som dere ser!!
Oppslagstavlen var også skikkelig moro å finne. Den er jo som en del av sofaen, så lik den er i stoffet.
Lampen på veggen har jeg vist før, men kan jo fortelle igjen at den lille "klumpen" under er et skikkelig godt leselys som kan dreies i alle retninger. Det er supert å ligge på sofen å lese, eller sitte og sy under den.



Husker dere lampene "alle" hadde på 50-60 tallet? De med 3 armer som kunne dreies i alle retninger? Vel, dere ungdommer som ikke har sett dem, her er den nye utgaven av den. Vi valgte en med bare 2 armer, men den finnes med 3 armer også. Den gir et flott lys, og er jo så kjekk ettersom den kan lyse på akkurat det vi ønsker.

Og her er en av orkideene som har kommet i hus den siste tiden. Det er gode tilbud på dem overalt nå, synes jeg, og det er vanskelig å motstå dem.

Disse skapene fra Jysk har fått meg til å vise fram noen av juglesmykkene mine. (Har bare sånne.)
Min far og svigerfar har fått noen medaljer, og de henger også her, så alle kan se dem.


Her er blogge-kroken min. Bordet som vi fikk av Hans på Kongsberg for noen år siden passet inn akkurat nå etter ommøbleringen og stilendringen. Hans har sittet ved dette bordet og gjort sine lekser, og nå er han over 60. Det var sikkert ikke nytt da han begynte å bruke det heller.




Hylla kjøpte jeg på Othilies Gårdshandel nylig, og klokka er kjøpt på Stabbursbua.


Denne kassa til verktøy FIKK jeg av en venninne nylig. Den er gammel og det er sannsynligvis originalmalingen dere ser her. Oppi den ligger litt "work in progress"; ting jeg ikke helt har fått plassert ennå, men som kan ligge og modne litt før det blir utplassert. Gleder meg til å ha noen nisser og sånt i den til jul.
Men det er kjekt å ha den til småting som da ikke ligger og flyter rundt i påvente av en mer permanent plass.



Og så er det denne tallerkenhylla da! Den FIKK jeg også av en supersnill dame nylig. Den er blitt sprøytelakkert, men må nok få etpar strøk til neste vår. Selv om jeg sprayer så tynt, så tynt, så siger det. Noen som har tips??


Har prøvd å pynte opp litt på brannmuren også. Dette metallskiltet har jeg hengt i et fiskesnøre i en krok fra taklisten. Ukomplisert og usynlig. Lett å bytte ut veggpynten på den måten.

Vel, da var the GRAND TOUR i denne delen av stua over. Avslutter med et bilde fra vinduskarmen, for jeg er virkelig glad for å ha fått hvite vinduer! Det jeg setter i vinduet blir så pent, og kommer virkelig til sin rett.

Snart viser jeg bilder fra spisestuen. Håper dere vil titte innom og kikke litt på dem også.



Men inntil da vil jeg bare få ønske dere en riktig

GOD HELG!

7 kommentarer:

Anonym sa...

For en koselig stue !
Lyst og lekkert...
Og så mange fine detaljer du har uten at det ser overlesset ut !
Metallskiltet har jeg akkurat maken, kjøpt i Bergen på et av mine besøk til yngstedatter som bor der :)
Nå er det blitt fredag og jeg ønsker deg en nydelig dag.

Klem fra Ingunn:)

Anonym sa...

Kjempekoselig stue. :)
Så mye fint du har,
husker de lampene godt.
Ha ei kos helg.:)
Klem Mette.

Anonym sa...

For en kjempekoselig stue du har.
Lys og lekker og så mye fint du har.
Ønsker deg en nydelig helg.
Klem Mio

Et hverdagshjem sa...

Koselig stue! Teppet så virkelig godt og varmt ut ja:)
Ønsker deg ei fin helg!

-Sanna- sa...

Koselig.
Artig å se hvor du sitter og blogger.
De smykkeskapene dine likte jeg, tror jeg må få tak i noen sånne.
Jeg har foressten en sånn verktøykasse stående på bordet mellom go'stolene.
Men min er umalt. Oppi der ligger fjernkontroller og altfor mange kulepenner. Gubben henter en ny penn hver gang han trenger en, uten å sjekke om det kanskje er en tilgjengelig.

Bustenellik sa...

Stua deres har blitt virkelig fin. Du har god smak :-) Det hadde vært morsomt og se noen før bilder for å se den store forandringen :-) Mange fine små detaljer :-)
God helg!

ELIN sa...

Så flott stue dere har fått. Deilig når alt kommer på plass, og man blir fornøyd! kos dere masse, og ha en riktig god helg! Klemmer fra Elin

Related Posts with Thumbnails