onsdag 6. oktober 2010

Betydelige mengder nedbør på vei!

Idag våknet vi til varsel om 8 cm nedbør her på sør/østlandet.
Vi bor så høyt at flom er vi ikke redd for, og taket vårt er tett.
Men mine kjære blomster, - eller restene av dem, har jeg nå prøvd å beskytte mot de nådeløse dråpene.



Og dagen er så mørk så mørk.
Det var nesten umulig å ta bilder ute med mitt ELKJØP (!) kamera.
Blitz ble redningen.


Her på uteplassen vår er nå hagemøbler, duker, puter, lamper og annet krimskrams blitt pakket vekk.
Det meste, iallefall, og veden har fått et forholdsvis trygt sted å bo her under tak.

De fleste av disse blomstene står fremdeles litt her og der for å skape en illusjon av at det fremdeles er sommer. Men skremt av nedbørsvarselet har jeg nå plassert pottene på et litt tryggere sted. 
Da jeg skulle knipse disse bildene i tilfelle min redningsplan ville slå feil, så kom de første dråpene (- se den røde veggen over).

 

En selvlysende Løvmunn holder ut fremdeles.


Disse har jeg gjort plass til i kjelleren, og av erfaring får jeg faktisk noen til å overleve.
(Legg deg til som følger nå, og se resultatet neste vår.....)



De spraglete pelargonium-bladene er så dekorative, og se på disse høstfargene denne har fått, da!!:



Igår reddet jeg inn noen nesten-røde plommetomater, og det henger noen grønne igjen. Det er jo ikke så kaldt, så kanskje???
Iallefall synes jeg de lukter godt når en tar på bladene, og ser dere det glitrende "gullet" på stilkene? Det synes jo bare i sollys eller blitz, så her var blitzen til dobbel nytte.



En Hortensia er plassert litt teit til, i skyggen av både gjerdet og noen dominerende Floks, men den streber mot lyset, og står sånn til at gjestene ser den på vei inn til kaffe. Nå når alt det andre begynner å fallere, benytter den sjansen til å vise seg fram:


Og se på bildet under:
Denne klematisen som jeg har vist bilde av før, den dri....... i at det snart er midt i oktober!
Sånne som går sine egne veier og trosser oppsatte rammer og regler liker jeg!!! Hvis en bare lar frodige planter og andre skapninger være litt i fred og gir dem en hjelpende hånd, så kan de vokse og blomstre til glede for seg selv og oss andre.


Fuglebadet er et sørgelig syn, men som sagt begynte det å regne, så vannbytte ble droppet. Og ettersom fuglene ikke er så nøye på det, så får det stå en stund til. Det er bare etpar dager siden jeg så spurvene bokstavelig talt stå i kø for å få vasket seg oppi der.
Er det noen fuglekjennere der ute som kan forklare hvorfor spurvene noen ganger bader i grusen vår så det blir store hull, og noen ganger driver rene synkronsvømmingen i dette lille badet? God underholdning er det, iallefall.



Langs gjerdet har jeg hatt disse bokstavene stående, for jeg synes det var så varme og liv i dette ordet.
Da jeg så nøyere på dem idag, så jeg at de hadde fått grønske av fuktigheten ved bedet/gjerdet. Så det var visst en illusjon det også.

Derfor ble de flyttet og omskrevet med noen andre bokstaver og plassert her ved vedlageret vårt:



Stille før stormen.

 

En frodig lilla margeritt prøver å lure ut noen blomster nå på tampen, men den gjør mest nytte for seg som selskap for persilledusken min.



Disse rosene ble reddet inn i siste liten.
Ser dere hvor mørkt det er ute nå midt på dagen?


Da håper jeg ikke dere regner bort idag.
Går det bra, så sees vi sikkert imorgen!


8 kommentarer:

Monica sa...

Hei på deg :)
Jo, vi regner også bort... og noen har visst slått av lyset ute. Men det er lovet bedre vær ;) Så da får vi "sol ute, sol inne, sol i sinnet...."
Ser du har masse flotte blomster enda!
Ønsker deg en fortsatt fin onsdag - i regnværet.

-Sanna- sa...

jeg synes du har det hinsides koselig likevel, både ute og inne.

Anonym sa...

Hei, hei
Så mye fint som blomstrer hos deg enda.
Ja, her regner vi også bort, vi har det mørkt og det blåser i tillegg. Vi har alt på en gang.
Har heldigvis også fått veden under tak.
Ønsker deg en fin onsdagskveld.
Klem fra Mio

himlaverket sa...

Oj, så mycket vackra blomster...
Man längtar ju redan till den varma sommaren igen ;)
Kram

Et hverdagshjem sa...

Herlighet så mange flotte blomstrer du har enda!! Jeg er mektig imponert!
Jeg har ikke noe særlig til grønne fingre, så mine sommerplanter er forlengst visnet og kastet. På trappa hos meg er det høst nå, med små "minijuletrær" (aner ikke hva de heter....), erica og gresskar. Og slik får det stå til det blir julepyntet. (for det er ikke sååå veldig lenge til jul ;) Det gjelder å planlegge tidlig ;) )

Ha en flott kveld!
Klem :)

Lisemoren sa...

Ja det er ikke spøk med det regnet. Skal si du har mye vakkert igjen i hagen ennå. Lurt å ha dem under tak nå ja. Mine pelargonium må stå under tak hele sesongen, for her på vestlandet er det bare å glemme å ha de under åpen himmel, da ser de ikke ut.

Men ellers har jeg blitt flink til å plante ting som tåler en skur eller to. I min hage er det litt lever eller forsvinn for de stakkers plantene, he,he.

Men så er det jo heller ikke så farlig når vår herre alltid vanner for oss dersom vi reiser vekk. Vi har det heldigvis alltid frodig.

Jeg har vært ute med 20 femåringer i øs pøs regnevær i flere timer i dag. Vi laget mat på gruen vår over bål og alt, men det var ingen som klaget eller frøs for plutselig er det blitt så mildt igjen her hos oss. Da er det ikke farlig.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här har det regnat hela natten, just nu är det uppehåll. Så otroligt fina blommor du har, bra att dom får stå under tak när det regnar. Blev lite som att sommaren är kvar där under taket, så fint och titta på alla blommor.
Kramar
AnnaMaria

Noatunfrua sa...

Hei du skjønneste rose!
Jeg blir stadig imponert over blomsterprakten ved inngangspartiet ditt og i hagen så klart.. Utrolig vakkert!

Måtte oppdatere meg litt her hos deg :) Henger litt etter på bloggrundene mine, kan man si!
Ser du er fan av Elkjøps kundeservice du også, ja............... Hehe!

Ha en nydelig dag!
Klem fra meg :)

Related Posts with Thumbnails