mandag 4. oktober 2010

Gi meg tålmodighet. Men FORT!!


 I dag ble ny lampe til stua kjøpt inn: By Rydéns - Orlando.
Prisen vil jeg ikke nevne her, i tilfelle noen sarte sjeler leser dette innlegget.

Men den er så kjekk i bruk!

Ser dere den nederste duppeditten? Der er det halogenlys som gir veldig godt leselys, og når jeg ikke skal ligge langflat på sofaen og lese en god bok, så kan den rettes opp så den peker nedover, og ser da ut som en slags pynt på lampa.

I butikken fikk jeg den lyse idéen at jeg skulle prøve med en sparepære i den som ga ekstra mye lys; altså tilsvarende 60 W.

Glad og fornøyd dro jeg hjem med den dyre pæra, hang opp lampa og ........
..... ble nok litt overrasket over akkurat HVOR mye lys 60 W er inne i en stue.

Ettersom ELKJØP ligger et steinkast borti gata, og klokka var bare 5 på ettermiddagen, så heiv jeg meg i bilen for å kjøpe ny pære.
(Kunne selvsagt gått, men det var strøm jeg skulle spare; ikke bensin!)

Som den oppvakte leser du sannsynligvis er, så tenker du sikkert "Jøss, har hun ikke engang en ekstra pære i huset!?"

Joa, tenk, jeg HAR det. Men den nye lampa skulle ha en pære med liten sokkel, og DET hadde jeg ikke.

Så jeg heiv meg inn foran den 12 år gamle fyren de hadde plassert i kassa hos ELKJØP, og spurte: "Har dere sparepærer med liten sokkel som tilsvarer 40W?!?"

Fyren så redd ut og henviste meg til Hvitevareavdeligen.

I hvitevareavdelingen trodde jeg først at det hadde vært en bombetrussel på gang med etterfølgende evakuering av alle ansatte, men jammen fant jeg en fyr på ca 14 år som ryddet litt bak en  stabel med varmovner.

For ikke så skremme ham som den forrige ungdommen, så spurte jeg pent "Har du peiling på lyspærer?"
Det hadde han, for han visste hvor de hang i butikken. (Borte ved kassa til den vettskremte kassefyren.)

"Jeg skal ha en sparepære som tilsvarer 40 W. Har dere det?"
Etter litt nøling pekte han på noen pærer rett foran nesen på oss som det sto 35W og 50W på.
"Du kan ta en av dem", sa han med kommando i tonen.

Nå er jeg ikke særlig vant til å ta imot ordre fra jyplinger i butikker hvor jeg faktisk har tenkt å betale for varene, men med uvant stor tålmodighet sa jeg "Ja, jeg kan prøve den på 35W, men jeg skal ha en med liten sokkel".

"Liten sokkel??" svarte jyplingen.

Da innså jeg at den betrodde ELKJØP-ansatte jeg hadde foran meg liksom skulle være i stand til å selge vaskemaskiner og andre dyre og viktige ting, men visste ikke at lyspærer kom med forskjellige sokler!! Han hadde sannsynligvis ALDRI skiftet en lyspære.

Nå tror dere sikkert at jeg tente i bånn osv., men neida, det kom bare et oppgitt "Jeg tror jeg skal tenke litt på det", og så gikk jeg over gata til Clas Ohlson.

Der fikk jeg både billig pære med liten sokkel, og "Ha en god kveld" på kjøpet.


Bildet er lånt av Christa Terry

Dere skal også få noe på kjøpet, for ettersom denne historien er litt tragikomisk, så skal jeg vise et bilde som ikke på noen måte har noe med historien ovenfor å gjøre, men dette bildet er vel også litt tragikomisk:



Det er tatt på Gran Canaria av våre venner som er der nå. De tilbringer noen deilige uker i varmen, men når de har fått nok av Sol & Sangria så hviler de i skyggen med PC'n
......og leser bloggen min !! :-)

Jeg legger nå ut dette bildet som altså IKKE er tatt av meg, men ettersom kvaliteten ikke er HELT på topp, så tenker jeg ikke eieren av bildet egentlig ønsker at jeg oppgir kilde. Har jeg ikke rett, HANS!!? (Egentlig mesterfotograf.)

Jeg håper dere får en fin uke; både bloggere i høststorm og feriefolk i shorts!



10 kommentarer:

Unknown sa...

Er det ikke fint med personale som ikke har peiling på varer og de mest brukte ting i et hjem!?
Uansett, lampa var flott og ike minst veldig praktisk;-D

Klem fra Grete

PS: ANG. bildet.... håper ikke det er ensbetydende med at den Norske Stat har betalt så godt at innehaveren kunne reise hjem å starte for seg selv ;oD

Anonym sa...

Feriebilder tatt med "feriekameraet" etter at sola har gått ned blir ikke tipp-topp vet du.
Hans

Mimmi sa...

Hehe...kjenner meg igjen når det gjelder lampa!
Jeg kjøpte en sånn gulvlampe på IKEA for en stund siden (med sånn pære altså)- skulle ha den ved siden av sofaen for "godt leselys" når jeg satt i sofakroken og leste. Etter å ha lest en stund - den første gangen - skjønte jeg ikke hvorfor jeg ble så varm, men fant fort ut at det var lampa. Den har ledd slik at du kan trekke den ned mot deg og den hadde et herlig leselys 40W faktisk, men da jeg sjekket bruksanvisningen sto det at den ikke måtte brukes nærmere enn 30 cm. fra deg.
Vel, med 60W kan jeg vel bruke den til solarium, kanskje?
Hva er det med de nye pærene? Vi blir jo grilla alle mann :)

Ha en lys dag :))

-Sanna- sa...

Tuddelu...
Fin lampe.
Har du vært i bloggen min i det siste?
Ta deg en tur inn og klikk deg videre til min venn svensken med rosene.
HERLIG.....

-Sanna- sa...

Hehehe.....
Nå måtte jeg bare svare.
Det var faktisk svensken som fant meg og. Kanskje hos deg det da !
Og skulle han få "lang nese" hos deg, - hva tror du han fikk hos meg !! Bare kort og duppeditter ....
Skulle gjerne hatt noen av rosene hans på bordet akkurat nå. Det er så sable grått og trist ute i dette drittværet !

ELIN sa...

Er vel litt tragisk å si at jeg har opplevd nesten det samme på Elkjøp her også, men uansett så håper jeg nå du har fått riktig og flott lys i lampa i stua :) Ha en flott tirsdagskveld! Klemmer fra Elin

Monica sa...

Haha! Stakkars gutten har vel aldri tatt i en lyspære - kom vel som et sjokk for han at det finnes forskjellige typer! :) Fin lampe, godt det "ordnet" seg til slutt :)
Tenk, tanken om sinkhusjulepynting har ikke slått meg i det hele tatt! Og jeg som tenker jul om alt! Takk, NÅ skal jeg planlegge sinkhusjul :) Hurra!
(Jeg sier HELDIGVIS har vi mørketid her! For den lykken og gleden når sola kommer tilbake er bare den beste :) Også kan man tenne lykter hele dagen!)
Kos deg i dagslyset - og i lampelyset :) Klem fra Monica

Bustenellik sa...

Hahaha, er det ikke typisk!? Jeg blir så oppgitt når jeg handler med betjening som ikke har kommet i stemmeskiftet engang. De har som regel ikke peiling på noe, og dekker ikke over det med god kundebehandling engang... Godt det ordnet seg da.
Måtte le av Sosialkontoret også, hoho, godt tenkt av innehaver!
Ha en fin dag!
Klem
P.S. Lampa var utroooolig stilig :D

salige lavendel sa...

Hihi, flaks at du fikk lyspæren din til slutt =)

jannes hobbykrok sa...

Hahaha!Ler så tårene triller!Herlig blogg,og vannvittig herlig lesning! Ha en fremdeles flott høstuke,med akkurat den sokkelen som måtte passe deg!
Klem,Janne

Related Posts with Thumbnails