lørdag 9. oktober 2010

Storebror ser deg i Kardemomme By

Vår lokalavis Østlandsposten har av og til noen gode historier å fortelle oss.

Idag måtte jeg smile, for nå skjønner jeg virkelig hva det vil si å bo et sted der alle kjenner alle. Det kan ha sine fordeler. Og noen synes kanskje det har sine ulemper. Det gjorde iallefall en 27-åring som ble fanget av REMA 1000's overvåkningskamera nylig.


En dame på handletur, sikkert småstresset og sliten (- dere vet hvordan det er) var uheldig og la fra seg lommeboken ved brødskjæremaskinen. Etter 7 minutter hadde hun fått handlet alt hun trengte, og kom til kassa. Da uten lommebok.

Hun skyndte seg tilbake til skjæremaskinen, men der var det ingen lommebok.

Heldigvis hadde butikken nylig kjøpt inn noe de kaller "dome-kamera" som kan zoome inn til den minste detalj. Da de sjekket filmen så de hva som hadde skjedd: En fyr kom bort til skjæremaskinen, oppdaget lommeboken og lot den gli ned i lommen sin.

Det uheldige for tyven var at butikkfolkene kjente ham og visste navnet hans. Ja, sånn er det når en bor i en liten by.



Den lommeboksløse kunden meldte kortene sine stjålet, og meldte tyveriet til politiet.
Men så tok effektiviteten overhånd hos henne.
Hun tok telefonen og ringte til tyven og sa at hun visste han hadde tatt lommeboken hennes, og at han hadde 1 time på seg til å levere den tilbake i REMA 1000 butikken.
Hvis han gjorde det, skulle hun trekke anmeldelsen.

Innen en time var lommeboken levert, og inni den lå en unnskyldende lapp fra tyven.

Ja, sånn går det når en prøver å stjele lommeboken til TANTE SOFIE!!!


18 kommentarer:

♥ Monica ♥ sa...

Hehe, det er visst både ulemper og fordeler med å bo på en sånn liten plass. Men flaks for damen at de hadde installert kamera sånn at de fikk tatt han. Bor på en sånn liten plass vi og, der alle kjenner alle, så det er nok ikke så enkelt å gjøre seg til kjeltring.
Ha en super søndag. Klem.

Monica sa...

Hehe, kan tenke meg at denne tyven ble ganske så paff når han fikk den telefonen! Og at han er ganske så flau nå, får håpe så flau at han tenker seg bedre om neste gang han ser en "fristelse" :)
God søndag til deg :) Klem fra Monica

Jijji sa...

Utrolig bra! He, he... Ja, til mer sånt;)

Ønsker deg en herlig søndag!
Klem fra Jijji

Ikke A-Lene sa...

hehe, ler her jeg sitter..
Takk for hyggelig kommentar..
Jo, Mamma har blogg, du finner link til den på siden min..
Klem LC♥

Anonym sa...

Hahaha jeg må le, så herlig historie! Godt at tyven hadde såpass vett at han (hun) returnete og unnskyldte seg. Det lover godt altså !:)

Takk for MORSOM andekommentar hos meg. Kos deg med vertinneoppgaven og kaffen :)))
hihihi

Bustenellik sa...

Haha, ja man skal oppføre seg pent! Godt at det fikk en lykkelig slutt da. Kan tenke meg at tyven ikke forsøker seg igjen med det første...

Klem

ELIN sa...

Ja, det er best å oppføre seg pent. Ikke verst han hadde skrevet en unnskyldning tilogmed! Ha en ny flott uke. Klemmer fra Elin

Guro sa...

Hehe ja den var god :-D God historie med en god slutt heldigvis; ikke alltid like lett når alle kjenner alle; men noen fordeler er det definitivt :-)
Ha en herlig uke!
Klem Guro

Gammel stil sa...

Hei:)

For en fin historie:)

Og for en blogg du har:) Helt fantastisk!! Det er sånne blogger vi blir glad og inspirert av! LA oss til som følger med EN GANG!! Håper du blir glad for det:) Vi blir hvertfall alltid veldig glad for nye følgere:)

Stor klem fra tvillingene i Gammel stil:)

Størstepia sa...

Heisann!
Så herlig historie!!!
Jeg lo godt her nå:-)
Godt at noen er litt tøffe og tør å ringe tyven selv!:-)

Koselig at du vil være med i min giveaway!
Lykke til!

Klem fra størstepia

Mona Christin sa...

Hei.

Og tenk så flaut det er for tyven å møte de igjen. Skikkelig avslørt og stemplet. Dette er nesten en solskinnshistorie. Ikke alle som får tilbake lommeboka. Jobber selv på Rema og har opplevd mye rart kan man si.

Takk for alle hyggelige kommentarer du legger igjen. Nå er møblene lagt ut på finn, men jeg regner ikke med å få solgt de. Men da har jeg iallefall prøvd.

Klem Mona C

Lykkeliten sa...

Artig historie.

Fant bloggen din idag, og liker meg så godt at jeg legger meg til som følger.
Artig å oppdage nye blogger, og siden vi bor i samme fylke kan det jo hende vi møtes på et bloggtreff e.l. en vakker dag.

Klem Lykkeliten

sylvia sa...

hei,
utrolig bra,ja ærlighet varer lengst.
kjekt å få sjekket seg,lykke til i dag,
ja har vært til sjekk noen ganger jeg å,er der hvert år, men sjekk selv å min venn.
ønsker deg en fin dag.
klem fra sylvia

Bibbi sa...

Artig historie, og det har helt klart sine fordeler å bo på en mindre plass....

Ha en fin uke!

Hos Jorunn sa...

Hehe..en herlig historie! Det var en driftig dame som ringte selv, det måtte ha vært sååå flaut for tyven å komme tilbake. Jeg la igjen lommeboken på toalettet på Thon senteret i Charlottenberg, men var så heldig at det vare en ærlig dame som fant den og ringte meg. Takk for en veldig hyggelig hilsen hos meg, ønsker deg en flott uke. Klem fra Jorunn

salige lavendel sa...

Det var en herlig slutt på historien!! Håper tyven gikk i tenkeboksen etterpå og bestemmer seg for å bli ærlig. Det er så mange fordeler med ærlighet, blandt annet får en ekte og velbegrunnet selvrespekt.

Drømmeskyen sa...

Hei hei!
Først av alt så vil jeg gratulere deg så mye med vel overstått bursdag. Og så vil jeg si staaakkars mannen din som må kjøpe gave både i september og desember! Ja, det er jammen ikke lett å være mann. Hehe.
Og så er jeg veldig spent på lampen som er bestilt inn:)

Klem fra Hilde

yesheimen sa...

He-he, ja ærlighet varer nok lengst!
Klem Ann<3

Related Posts with Thumbnails