torsdag 21. oktober 2010

Omsorg

Denne måneden ser en rosa sløyfer overalt, og bloggere er flinke til å ha fokus på en så viktig sak som brystkreft. Det er godt at vi jenter passer på hverandre!


De fleste bloggene jeg følger eies av unge damer i alle aldre, og de fleste er faktisk unge i alder også, ikke bare mentalt (sånn som meg). Derfor vil jeg fortelle om mitt besøk på Brystsenteret på sykehuset i Tønsberg nylig. Det er kanskje fint å høre om hvor greit et sånt besøk kan være, hvis dere gruer dere for undersøkelsen, dere som ikke har prøvd det ennå.



Jeg blir 50 neste år, og ble positivt overrasket da det dumpet et brev ned i postkassen min for noen uker siden som sa at jeg var velkommen til en mammografiundersøkelse allerede i år.


Jeg har betalt for slike undersøkelser selv de siste 10-årene, men denne gangen viste samfunnet omsorg for meg uten at jeg behøver å mase, og det var jo litt koselig.



Jeg hadde time 12.05, og satt alene på venterommet. Jeg var visst førstemann etter lunsjpausen, derfor var det ingen andre på venterommet. 2 minutter over 12 kom en hyggelig dame og hentet meg og tok meg med inn på et lite kontor.

Der gikk hun igjennom skjemaene jeg hadde fått med innkallelsen og fylt ut på forhånd. Hun forklarte også rolig og fint hva som skulle skje, og var så hyggelig som bare det.
Der skulle jeg også kle av meg på overkroppen og fikk en liten handlekurv til klærne mine.




Det viste seg at jeg hadde kommet inn i en slags labyrint.


Jeg kom nemlig inn ÉN dør og ett kontor, fortsatte inn til damene som tok bilde av brystene mine.........



.......... og så var det tilslutt et lite rom hvor jeg kunne kle på meg, og gå ut en dør til venteværelset igjen en annen vei enn jeg kom inn. Smart!?

På den måten kunne de jo ha 3 personer på gang i systemet samtidig. Effektivt som bare det, så jeg var ute igjen etter få minutter.

Og for dere som lurer på om det er vondt å få puppene flatklemt. Ja, det er ikke godt. Men det varer så kort, og det er så viktig. Og det er jo ikke noen voldsomme smerter dette er snakk om; det er mer et ubehag en skulle vært foruten.




Men det er jo også noe annet som er veldig viktig.



Det er smart å undersøke seg selv i dusjen når en har såpe tilgjengelig. Har også hørt om et ektepar hvor mannen fant en klump på sin kjære under en kjærlig berøring. Ikke så romantisk, kanskje, men effektivt. Så denne jobben kan vi kanskje "outsource"? (Sette bort til underleverandør.)



Jeg føler at det er betryggende å ta en mammografiundersøkelse, men eksperter sier at en ikke skal stole på bare denne metoden for å oppdage brystkreft. En må være på vakt selv!!! Derfor er det fint at oktober er en måned hvor vi blir minnet på å passe på oss selv.



De fleste av oss kjenner nok noen som har fått føle på kroppen hva brystkreft kan gjøre med oss. Noen er heldige.


Andre er dessverre ikke så heldige, og livet blir så altfor, altfor kort.

Vi må leve livet nå, ta vare på øyeblikkene, og ikke haste og jage framover på vår vei.



I dag er i dag.
Og øyeblikket er nå.




 

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelig innlegg, takk for du deler.
Har også fått en innkallelse, men har foreløpig ikke gjort noe med det.
Men etter å ha lest innlegget ditt, har jeg fått det "puffet" jeg trengte og skal nå bestille tid.
Ønsker deg en fin torsdag.
Klem Mio

sylvia sa...

hei.
et kjempefint innlegg dette her.
flott av deg.
ha en fin dag,
klem fra sylvia

himlaverket sa...

Här i Sverige får man gå gratis från det man är 45 och sedan blir man kallad vartannat år.
Det tycker jag är en förmån.
Min kompis opererade bort sitt bröst i somras, tragiskt.Vi måste stötta forskningen framåt...
Kram på dej,

Anonym sa...

Kjempefint og viktig innlegg.
Takk for at du deler.
Klem fra meg.

Noatunfrua sa...

Så utrolig bra at du hadde en positiv opplevelse og ville dele det med oss :)

Ha en nydelig torsdag!
Klem!

Mimmi sa...

Hei:)
Jeg har "bikket" 50 og vært på sånn undersøkelse som din - det rare er at selv om vi bor så langt fra hverandre - så var det med opplegget av undersøkelsen helt likt : kontor - undersøkelse - ut en annen vei - det er vel slik de gjør det overalt kanskje?
På min mors "tid" kom det en buss kjørende rundt og tok imot de som skulle undersøkes.
Kjekt med viktige innlegg - så vet de "aldersunge" bloggvennene våre at det ikke er noe skummelt - men uhyre viktig når det blir deres tur :)
Klem fra Grobu-Mimmi :)))

Et hverdagshjem sa...

Nydelig og viktig innlegg!

Hos Jorunn sa...

Flott og veldig aktuelt innlegg!! Du minnet meg på at jeg må bestille time, et par år siden sist. Ønsker deg en god helg, klem fra Jorunn

Anonym sa...

Så fint innlegg. Jeg fikk vite av en kvinnelig lege en gang at man skal også bøye seg forover slik at brystene henger når man undersøker.
Håper riktig mange tar mammografi, jeg vurderer det selv. Trodde faktisk at jeg var i alder nå (43 snart 44) hvor jeg vil få innkalling???
God helg :)

ELIN sa...

Kjempeflott, og ikke minst viktig innlegg. Takk for at du deler :) Ønsker deg en herlig helg! Klemmer fra Elin

Camilla sa...

Flott at du tar opp dette, det er flott at vi viser støtte til rosa sløyfe aksjonen, men enda viktigere er det faktisk å undersøke brystene selv jevnlig gjennom hele året. Det er godt å høre at det ikke er pinlig vondt å gå til mammaografi.. jeg hadde en oppfatning av at dette var veldig vondt.

Ha en fortsatt fin helg.
Klem fra meg.

Related Posts with Thumbnails